Conversiedoelen zijn de metingen van een actie die een individuele gebruiker heeft uitgevoerd op een website. Dit kunnen allerlei soorten doelen zijn zoals het afronden van een aankoop, het aanmelden voor een nieuwsbrief of het klikken op een specifieke link. De definitie van een conversiedoel kan verschillen, Google Analytics is voor webdevelopers zeer invloedrijk om de kwaliteit van een website te bepalen. Wat zijn conversiedoelen en hoe registreert Google Analytics deze doelen?
Om te bepalen of een pagina of site voldoet aan de wensen van de aanbieder worden conversiedoelen voor de website bepaald. Dit kan van toepassing zijn op de gehele website of op een specifieke pagina. Enkele voorbeelden zijn:
Een conversie is te vergelijken met een lamp inschakelen. De lamp staat uit, het doel is dat iemand de lamp inschakelt, door op de knop te drukken gaat het licht aan. Het conversiedoel is licht brengen in de duisternis. De lamp verspreidt licht, de knop activeert de lamp en er is een persoon nodig die de knop indrukt. Bij conversiedoelen weet de bezoeker niet altijd wat het doel is van de aanbieder, als is dat in veel gevallen wel het geval.
In Google Analytics kunnen “goals” worden bepaald, dit maakt het mogelijk om specifieke acties van de gebruiker te registreren. De webmaster stelt conversiedoelen in, zodra dit doel bereikt wordt zal dit geregistreerd worden in het systeem. De acties zijn van belang voor het succes van het bedrijf of de organisatie. Daarmee is het niet hetzelfde als “events”, dit zijn interacties die niet per definitie van belang zijn voor de “bottom line”. De telling is ook anders, bij goals wordt een dubbele actie als één instantie geteld, bij events worden alle acties los geteld. Ook wanneer het dezelfde actie betreft zoals meermaals downloaden van hetzelfde bestand tijdens dezelfde sessie.