Google Partner is een programma van Google dat ontwikkeld is met het doel advertenties weer te geven binnen het Google Ads netwerk. Het programma is uitgerold in ruim 60 landen en beschikbaar in meer dan 40 talen. Wat is een Google Partner en wat is het verschil met een Premier Partner?
Google heeft een aantal tools ontwikkeld om bedrijven te helpen met het opzetten, inrichten en implementeren van promotionele campagnes via het Google Ads netwerk. Als lid van het Google Partner programma is het mogelijk om gebruik te maken van een aantal gratis hulpmiddelen die inzicht geven in het klantgedrag en helpen om vraag en aanbod samen te brengen. Er zijn drie lagen te onderscheiden:
Iedere laag heeft unieke kenmerken en toepassingen met als doel adverteren op Google eenvoudiger en meer winstgevend te maken. Aanmelden is gratis, per laag zijn er additionele voorwaarden om deel te nemen aan het programma. De voordelen worden omschreven als:
Per regio kunnen de voordelen om Google Partner te worden verschillen. Dit heeft te maken met strategische overwegingen en de lokale wetgeving.
Om in aanmerking te komen voor Premier Partner moet de organisatie in de bovenste 3 procent van de deelnemende bedrijven vallen in een specifiek land. Deze ranglijst wordt ieder jaar opnieuw bepaald. Daarbij wordt rekening gehouden met criteria als het aantal nieuwe klanten, behoud van bestaande klanten, divers aanbod en het budget dat wordt besteed aan advertenties.
Iedereen met een Google account kan zich aanmelden als lid, om Google Partner te worden zijn additionele voorwaarden gesteld. Vervolgens zijn er aanvullende criteria voor Premier Partner met unieke voordelen. Google Ads kan de zichtbaarheid van bedrijven helpen te verhogen. Naast advertenties op Google en verwante pagina’s zoals Shopping worden advertenties ook weergegeven op andere websites en platformen zoals YouTube.