Pillar pages zijn webpagina’s met relatief veel woorden. Een hoofdonderwerp wordt verdiept met een aantal subonderwerpen die weer gelinkt worden aan andere pagina’s over het subonderwerp. Naast informatie voor de bezoekers onderstrepen ze autoriteit van de publicatie en zijn ze effectief voor SEO. Wat is een pillar page en welke voordelen bieden deze pagina’s?
‘Pillar’ is het Engelse woord voor ‘pilaar’. Dit is een ondersteunend onderdeel van een bouwwerk die vaak hoger is dan lang of breed. Ze rusten op het fundament maar zijn van belang voor de lagen die erboven liggen. Pillar pages lijken niet alleen visueel op pilaren maar ook wat betreft de toepassing. Een pillar page is doorgaans een lange/hoge pagina met 2000+ woorden. Inhoudelijk zal er een hoofdonderwerp zijn met een onderverdeling in gerelateerde subonderwerpen. Voor nog verdere verdieping is het mogelijk om clusters te maken. De pillar page verwijst naar andere pagina’s die verder ingaan op één van de subonderwerpen. Wat zijn de voordelen van pillar pages?
Als bezoekers een vraag hebben dan kan die niet altijd beantwoord worden met een antwoord in enkele zinnen. Een pillar page biedt ruimte voor verdieping. De bezoeker zal een bovengemiddelde interesse hebben in het onderwerp, naast informatie leveren zal er doorgaans ook een commerciële insteek zijn. Zo worden op pillar pages vaak Call To Actions gebruikt om een conversie tot stand te brengen.
Lange pagina’s met diepgaande informatie over een onderwerp laten zien dat de persoon of het bedrijf kennis en expertise bezit over een specifiek onderwerp. Dit is goed voor het merkimago, daarnaast kan het een positieve impact hebben op backlinking vanuit andere webpagina’s.
In een lange pillar page kunnen meerdere populaire keywords opgenomen worden. In plaats van één specifiek keyword kan de pagina worden gevonden op meerdere gerelateerde termen. Door een pillar page te koppelen aan cluster pagina’s wordt de zichtbaarheid in zoekmachines aanzienlijk verhoogd.