Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Social Media is een term waar diverse interactieve communicatie platformen onder vallen die via het internet bereikbaar zijn. Het is mogelijk om diverse soorten content te publiceren, delen en bekijken via een website of app. Deze diensten vallen onder de interactieve Web 2.0 applicaties. Wat is Social Media en hoe wordt bepaald wat een gebruiker te zien krijgt?

Wat is Social Media?

De enige vorm van interactie die een toeschouwer heeft bij een televisieprogramma is wel of niet kijken. Kijkcijfers bepalen de populariteit en daarmee de inkomsten uit advertenties. Op het internet werkt het anders. Dezelfde uitzending op YouTube zal niet alleen aantal kijkers hebben, maar een aantal ‘upvotes’, ‘downvotes’ en reacties. Dit soort interactieve mogelijkheden maken online content diensten tot Social Media. Het sociale aspect is van groot belang voor de meerwaarde die deze dienstverleners bieden. Bekende platformen op dit moment zijn:

  • Facebook, dat vooral een netwerk van vrienden, familieleden en merken is.
  • YouTube, dat een laagdrempelig video distributie platform is met diverse interactieve kenmerken.
  • Instagram, met een focus op visuele content en het uitdragen van een specifieke lifestyle.
  • LinkedIn, dat gericht is op professionals in vele sectoren om zakelijke koppelingen te leggen.
  • Twitter, voornamelijk gericht op korte teksten en het her-publiceren van andere gebruikers om het bereik te vergroten.
  • Twitch, dit platform richt zich vooral op gamers en volgers die graag naar gamers in actie kijken.

Social Media diensten kunnen snel populair worden en ook snel weer ‘vergeten’ worden. MySpace en Snapchat zijn voorbeelden van innovators die snel relevantie hebben verloren.

Hoe werkt het algoritme?

De meeste Social Media diensten maken gebruik van een algoritme om content aan te bieden op basis van persoonlijke voorkeuren en gedrag op het platform. Wanneer iemand bijvoorbeeld verschillende personen volgt met een interesse voor zoekmachine optimalisatie, dan zullen er steeds vaker berichten op de tijdlijn verschijnen over SEO. Ook zullen advertenties gericht zijn op dit onderwerp. Het algoritme kijkt naar het gedrag van de persoon en de acties van personen in de vriendenlijst om zo interessegebieden te bepalen. De kritiek op Social Media is het gebrek aan afwijkende meningen en een ‘smalle’ informatievoorziening. In plaats van het blikveld te verruimen zorgt het algoritme juist voor een verschraling van informatie.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z