Pagespeed, of websitesnelheid, verwijst naar de tijd die nodig is voor het laden van een webpagina op je scherm na het aanklikken van een link. Het gaat niet alleen om de eerste indruk, maar ook om de totale ervaring tijdens het navigeren op je site. Een snelle website zorgt dus voor een soepel en aangenaam bezoek voor iedereen die langskomt.
Pagespeed omvat de totale laadtijd van een webpagina en wordt beïnvloed door verschillende factoren, van serverprestaties tot bestandsgrootte. Hierbij speelt ook de snelheid van het apparaat waar je het op opent een rol. Het gaat niet alleen om de laadsnelheid van tekst, maar ook om beelden, video’s, scripts en andere elementen die op de pagina aanwezig zijn. Een goede pagespeed betekent dat al deze componenten snel laden, waardoor bezoekers snel toegang krijgen tot de inhoud die ze zoeken. Het optimaliseren van deze elementen is belangrijk voor een snelle en responsieve website.
Een snelle website is belangrijk omdat mensen niet lang willen wachten. Als jouw website traag laadt, gaan mensen weg en naar een andere website. Dit wil je niet, want je wilt dat ze op jouw website blijven. Bovendien helpt een snelle website ook om beter gevonden te worden in zoekmachines zoals Google. Daarnaast is het ook belangrijk voor de kwaliteitsscores van Google Ads advertenties en je crawlbudget. Snellere websites krijgen vaak een hogere plek in de zoekresultaten.
Met pagespeed wordt vaak gedoeld op de manier hoe de pagespeed tool van Google je websitesnelheid meet. Dit is echter wel een momentopname. De informatie die je krijgt is slechts over één pagina op je website, en gaat dus niet over je volledige website. Deze data worden dus ook niet door Google gebruikt voor de rankings.
De data die Google wel gebruikt is echte gebruikersdata, verzameld onder ingelogde gebruikers van de Chrome-browser. Deze data worden over 28 dagen gemeten en geeft informatie op gebied van de Core Web Vitals: zijn er boven de vouw content verschuivingen (Cumulative Layout Shift), hoe snel is het grootste vlak boven de vouw zichtbaar (Largest Contentful Paint) en hoe snel reageert de website op interacties (Interaction to Next Paint).
Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen om te zien hoe snel jouw website is. Google Pagespeed Insights is een populaire gratis tool die je website bekijkt en je vertelt wat goed gaat en wat beter kan. Er zijn ook andere tools zoals Pingdom en GT Metrix die je hierbij kunnen helpen.
Je website kan traag worden door verschillende dingen. Grote foto’s en video’s kunnen de laadtijd verhogen. Ook te veel ingewikkelde codes en scripts vertragen je website. Soms ligt het ook aan de webhosting. Als de server niet snel genoeg is, wordt je website ook trager. Bij DoubleWeb hebben wij hier steeds meer kennis over. Jouw website, die wij voor jouw bouwen voorkomt al deze problemen.
Je kunt je website zelf sneller maken door een paar dingen te doen. Er is een breed scala aan mogelijke optimalisaties, afhankelijk van je website. De meest voorkomende optimalisaties om snelheid te verbeteren:
– Optimaliseer foto’s en video’s
– Pas server-side, browser en object caching toe
– Beperk de gebruikte javascript zoveel mogelijk
– Beperk het gebruik van externe tools
– Stel de juiste prioriteiten tijdens het laadproces
– Zorg voor hosting die passend is bij je website
– Hou de structuur van de website zo simpel mogelijk
In het kort, pagespeed is superbelangrijk voor jouw website. Het houdt in hoe snel jouw site laadt. Dit is belangrijk voor zowel de bezoekers als voor de vindbaarheid in zoekmachines. Met tools zoals Google Pagespeed Insights kun je meten hoe snel jouw site is en krijg je tips om de snelheid te verbeteren. Grote bestanden, te veel codes en trage hosting kunnen je website vertragen. Door deze problemen aan te pakken, kan je website sneller worden. Zo zorg je ervoor dat bezoekers blij en tevreden blijven en jouw website beter presteert online.