Dropshipping is een vorm van e-commerce waarbij de aanbieder geen eigen voorraad heeft maar producten direct vanuit de leverancier naar de klant laat verzenden. Dit stelt winkels in staat om met minimale middelen een breed assortiment aan te bieden. Wat is dropshipping en wie is verantwoordelijk voor retouren en garantie?
Online kun je een webshop openen zonder eigen voorraad, zonder winkelpand of personeel. Voor de klant is dit niet zichtbaar, die ziet alleen het aanbod in de webshop. Bij dropshipping worden producten niet vooraf ingekocht en opgeslagen in een magazijn, ze worden pas besteld bij de groothandel of fabrikant als de verkoper een bestelling ontvangt. Het product wordt vervolgens direct naar de klant verzonden. Wat zijn de voordelen van dropshipping?
Er zijn ook nadelen bij dropshipping. In de eerste plaats de tijd tussen bestellen en leveren. Veel dropshippers werken met leveranciers in China. Daardoor kunnen levertijden langer zijn dan producten die uit voorraad leverbaar zijn. Daarnaast is er weinig controle op de kwaliteit omdat de verkoper de producten niet kan controleren, ruilen is ook lastig.
De verkoper gaat een overeenkomst aan met de klant en is daarmee verantwoordelijk voor de garantie en zaken als de wettelijke 14 dagen zichttermijn. Dit is een punt waar het bij dropshipping winkels regelmatig misloopt omdat ze geen duidelijk retourbeleid hebben en geen reparatie kunnen leveren bij artikelen met garantie. Dit, samen een gebrek aan transparantie bij een aantal dropshippers, heeft deze manier van e-commerce een slecht imago gegeven.
Naast dropshipping is er ook nog order fulfillment zoals Amazon en Bol dit aanbieden voor e-commerce bedrijven. Ditmaal koopt de verkoper eigen voorraad in maar besteedt het logistieke deel uit aan een externe partij. Zo is er net als bij dropshipping geen magazijn nodig met orderpickers. De verkoper moet wel vooraf eigen voorraad inkopen.