Accessibility is het Engelse woord voor “toegankelijkheid”. Hoewel het vaak wordt gebruikt in combinatie met hulpmiddelen voor mindervaliden of personen met een beperking, hoeft dat niet altijd het geval te zijn. Bij web accessibility gaat het om toegankelijkheidsopties online. Wat is accessibility en hoe kun je een website gebruiksvriendelijk maken voor een zo groot mogelijke groep gebruikers?
Accessible betekent toegankelijk. Het is eenvoudiger om door een open deur te lopen dan door een gesloten deur waar rozenhagen met stekels voor geplant zijn. Door accessibility opties toe te voegen aan een (online) dienst of product kan er een grotere groep bezoekers gebruik van maken. De meest voorkomende toegankelijkheidsopties zijn gericht op mensen met een beperking. Denk aan:
Het kunnen naast lichamelijke of verstandelijke beperkingen ook functies zijn voor specifieke situaties. Denk aan een donkere modus voor gebruik in de avond, luidruchtige situaties waardoor audio niet gehoord kan worden en ondertiteling uitkomst biedt etc.
Websites van de overheid dienen standaard te voldoen aan diverse toegankelijkheidsopties, commerciële websites zijn niet aan regels gebonden. Dat neemt niet weg dat er wel degelijk commerciële belangen zijn om een website toegankelijk te maken voor een groter publiek. Zo zal een webshop die brillen verkoopt met een zeer klein lettertype op de pagina niet lang overleven. Een aantal opties zoals een zoomfunctie of hoog contrast modus kunnen reeds aanwezig zijn in het besturingssysteem. In dit geval is het voor de web developer van belang om de werking van een website te testen met afwijkende instellingen. Designers zijn doorgaans voornamelijk bezig met een aantrekkelijk ontwerp, UI experts buigen zich over de gebruiksvriendelijkheid.
Door geen rekening te houden met (web) accessibility is er een hogere creatieve vrijheid, het aantal potentiële gebruikers zal daardoor wel afnemen.