Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Content management staat voor de wijze waarop publicaties beheerd worden met een focus op online en social media kanalen. Door de meest optimale wijze van publiceren te bepalen kan de content het grootste publiek bereiken en de juiste doelgroep aanspreken. Wat is content management en hoe werkt een content kalender?

Wat is content management?

Content staat letterlijk voor inhoud. Het is een verzamelterm voor alle soorten media die gepubliceerd worden via zowel online als offline kanalen waaronder:

  • Audio
  • Video
  • Foto
  • Tekst

Vaak betreft het combinaties van media typen die één geheel vormen. Denk aan een bericht op Facebook met een foto, beschrijving en hyperlink naar een achterliggende pagina die weer naar andere content verwijst. Organisaties die afhankelijk zijn van een hoge zichtbaarheid krijgen te maken met veel publicaties die via meerdere kanalen worden aangeboden. Om ervoor te zorgen dat deze publicaties optimaal hun doel bereiken is content management van belang.

Hoe werkt een content kalender?

Een middel om content management invulling te geven is een content kalender. Dit is een agenda die gevuld wordt met publicaties die op specifieke momenten worden gepubliceerd. Zo kan de impact van iedere publicatie geoptimaliseerd worden. Een goede spreiding is ook van belang, als consumenten teveel content aangeboden krijgen van dezelfde publisher of hetzelfde merk dan kan er een aversie ontstaan in plaats van meer betrokkenheid.

Hoe wordt content management beheerd?

Er zijn verschillende manieren om content management invulling te geven. In de planning fase kunnen opdrachten worden verstrekt aan content creators, zowel intern als extern. Via spreadsheets wordt de voortgang van productie bijgehouden en uiteindelijk kan de content ingepland worden via een Content Management Systeem. Door een tijdschema in te plannen is het niet nodig om iedere publicatie handmatig uit te voeren. Achteraf wordt bepaald hoeveel impressies er zijn voortgekomen uit de publicatie. Op basis van deze analyse kan de timing van toekomstige publicaties geoptimaliseerd worden.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z