Webanalyse staat voor het analyseren van data die is verzameld van het internet. Diverse meetpunten kunnen geanalyseerd worden op basis van vooraf bepaalde doelstellingen, zowel voor intern gebruik als voor marketing doeleinden. Wat is een Webanalyse en wat kun je doen met deze informatie?
Het internet is een wereldwijd web waar data over en weer gaat. Informatie over deze data en de wijze waarop mensen, computers en algoritmen gebruik maken van het internet kan worden verzameld en geanalyseerd. Na het verzamelen kan er op basis van vooraf gestelde criteria een Webanalyse plaatsvinden. Met andere woorden; de enorme hoeveelheid data wordt gefilterd, gemeten en geanalyseerd met als doel hier conclusies uit te trekken.
Er zijn enorm veel mogelijkheden met de verzamelde data. Zonder duidelijke doelstellingen te bepalen heeft alle informatie weinig zin. Zo kunnen de prestaties van een website of webshop geanalyseerd worden, of de resultaten van een online marketing campagne in kaart worden gebracht. Hier zijn enkele voorbeelden van meetpunten en de mogelijke conclusies die hieruit getrokken kunnen worden:
De wijze waarop data wordt verzameld voor Webanalyse kan op verschillende manieren plaatsvinden. Zo is het mogelijk om ruwe log files vanaf de server te gebruiken of meer specifieke page tagging toe te passen.