Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Click Through Rate of afgekort CTR is een SEO term die van toepassing is op het aantal kliks dat wordt gegenereerd van één pagina naar een andere pagina. Dit meetpunt staat in directe relatie tot het aantal impressies en het percentage personen dat op basis van de impressie doorklikt naar de achterliggende pagina. Wat is Click Through Rate en welk nut heeft doorklikken naar een andere pagina?

Wat is Click Through Rate?

Voor zoekmachines als Google is relevantie van groot belang. Dit geldt niet alleen voor de organisch gegenereerde zoekresultaten pagina’s maar ook voor advertenties. Zo is het mogelijk dat een robot ontwikkelaar adverteert op het keyword ‘Android’. Het blijkt dat mensen niet doorklikken naar de achterliggende pagina omdat ze niet op zoek zijn naar een slimme robot maar naar een nieuwe smartphone. Het aantal impressies ligt hoog maar de Click Through Rate is juist erg laag.

Waarom zou iemand op een link klikken? Dat is een vraag die iedere aanbieder zich moet stellen. Een Call To Action (CAT) is meer dan een knop op een verkoop pagina, dit moet vergezeld worden van een motivatie om te klikken. Als de Click Through Rate laag ligt dan heeft de bezoeker blijkbaar geen goede reden om verder te kijken. Dit kan betekenen dat de content op de eerste pagina niet goed is of niet relevant genoeg voor de bezoeker.

CTR en PPC

Google Ads werkt op basis van PPC ofwel Pay Per Click. Als er geklikt wordt op een tekstlink of banner dan moet de adverteerder betalen. Een hoge CTR wijst op een hoge relevantie terwijl een lage score betekent dat de boodschap niet aanspreekt bij de groep die de boodschap te zien krijgt. PPC met een lage CTR kan overigens wel voordelig zijn als een merk meer zichtbaarheid nastreeft. Dat er geen kliks worden gegenereerd betekent niet altijd dat het merk niet wordt gezien. Bij het bepalen van een marketing campagne is het daarom van belang om doelen te bepalen. Met meetpunten zoals Click Through Rate kunnen er achteraf conclusies worden getrokken tijdens de analyse van een campagne.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z