Markup is een term die zowel voor commerciële verkoop wordt gebruikt als voor zoekmachine optimalisatie. Wat betreft verkoop gaat het om de prijs die leveranciers plaatsen bovenop productie- of inkoopkosten. In termen van SEO gaat het om de wijze waarop webpagina’s worden voorzien van tags die zoekmachines vervolgens kunnen uitlezen. Wat is markup en hoe kun je controleren of een website goed geconfigureerd is?
In iedere stap van de keten zullen bedrijven een markup toepassen met als doel winst te maken. Zo kan een boer suikerbieten telen en deze tegen een prijs hoger dan de productiekosten verkopen. Een andere firma verwerkt de bieten tot suiker en plaatst hier een markup op. Dan komt een bedrijf die er suikerstroop van maakt, vervolgens zal de supermarkt een bedrag op de inkoopprijs rekenen. Deze markup kan een percentage zijn bovenop de kosten, het kan ook een absolute marge zijn.
De drie grote zoekmachines Google, Bing en Yahoo namen in 2011 het initiatief om een standaard markup te ontwikkelen. Later zou Yandex Search aan dit collectief toegevoegd worden. Het betreft een schema om HTML code te voorzien van tags die zoekmachines kunnen uitlezen. Een voorbeeld hiervan is het citeren van rich snippets. Dit zijn tekstfragmenten die op de zoekresultaten pagina’s een antwoord geven op de gestelde vraag. Andere tags hebben bijvoorbeeld betrekking op het media type of de weergave van een waardering in sterren naast de URL. Niet alle tags worden overgenomen door de vier zoekmachines.
De meest eenvoudige manier om te bepalen of een website juist is geconfigureerd is de Schema Org Validator. Dit is een gratis online tool die op basis van een URL aangeeft of de informatie in de HTML juist is. Als er problemen zijn in de code dan wordt dit aangegeven. Daarbij kan onderscheid worden gemaakt tussen aandachtspunten en kritieke fouten die opgelost moeten worden.