Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Rectangle is het Engelse woord voor Rechthoek, een geometrische vorm met vier zijden, waarvan de hoeken overal op 90 graden liggen, en er twee langere zijden bestaan evenals twee kortere zijden. Wat is Rectangle en hoe wordt deze vorm gebruikt in digitale media?

Wat is Rectangle?

Een Rechthoek is een Vierkant, maar dan in één richting uitgerekt. Dit is de meest eenvoudig beschrijving van een Rectangle. Hoewel het volledige symmetrische Vierkant naast de Cirkel wellicht de meest bekende geometrische vorm is, zul je in praktijk vaker Rechthoeken tegenkomen. Tafels, dozen, kratten zijn voorbeelden in drie dimensies, maar ook de pagina’s van boeken en magazines evenals drukwerk zoals visitekaartjes, flyers, of posters zullen doorgaans in rechthoekige vorm zijn.

Digitaal gebruik

De eerste televisies waren nagenoeg Vierkant van vorm. Omdat het menselijk oog meer waarneemt in de breedte als in de hoogte zijn zowel televisie- als bioscoopschermen in de loop der tijd breder geworden. Dit geldt ook voor digitale beeldschermen, zoals deze voor computers, laptops, tablets en smartphones gebruikt worden. Vaak toegepaste verhoudingen zijn 4:3, 16:9 en 21:9. In cinematografie worden ook wel anamorfische lenzen gebruikt. Dit zijn vierkante lenzen waarbij het beeld later rechthoekig wordt weergegeven (uitgerekt). Bij zowel digitale schermen als voor drukwerk wordt onderscheid gemaakt tussen Portrait en Landscape modus. Bij een Portrait Rectangle is het kader hoger dan breed, bij Landscape is het kader juist breder dan hoog.

Bounding Box

Een Bounding Box of Bounding Rectangle staat voor de kleinst mogelijk omkadering van alle aanwezige punten. Wanneer er bijvoorbeeld een cirkel, een vierkant en een driehoek afgebeeld staan op een pagina, dan zal de Bounding Rectangle de rechthoek zijn waar deze drie vormen binnen vallen, exact op de uiterste punten van deze vormen. Dit is een calculatie die gebruikt wordt om computerberekeningen te versnellen. Daarnaast kan het ook gebruikt worden om de kaders aan te geven waar visuele content in kan vallen voor digitale media.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

x