E-commerce is handelen via het internet. Via het internet kunnen klanten alles aanschaffen, van fysieke goederen tot digitale diensten, via diverse apparaten zoals computers, smartphones, en zelfs digitale assistenten. Deze digitale marktplaats is een redelijk open deur, waardoor bedrijven de wereld als hun markt kunnen aanbieden. Specifiek voor bedrijven die hun eigen online markt willen creëren, bouwt DoubleWeb webshops op maat. Wij bouwen webshops die perfect aansluiten op jouw behoefte en die van je klant.
Binnen e-commerce zijn er diverse modellen te onderscheiden. Business to Consumer (B2C) betreft de directe verkoop aan eindgebruikers. Bij Business to Business (B2B) handelen bedrijven onderling. Consumer to Consumer (C2C) maakt het mogelijk voor consumenten om aan elkaar te verkopen, Marktplaats.nl is hier een voorbeeld van. Verder faciliteert e-commerce de verkoop van digitale producten zoals muziekstreaming abonnementen of softwarepakketten, via platformen als Shopify en WooCommerce.
Een kernvoordeel van e-commerce is het vermogen om diepgaande klantdata te verzamelen en analyseren. Deze informatie stelt bedrijven in staat hun aanbod te personaliseren en te optimaliseren, waardoor ze nieuwe markten kunnen aanboren en hun klantenbestand uitbreiden. Deze data-gedreven benadering is van onschatbare waarde voor zowel grote bedrijven als kleine ondernemers.
Omnichannel commerce is belangrijk voor de koopervaring van de klant. Door omnichannel maak je de koopervaring soepel voor de klant, door gebruik te maken van verschillende kanalen. Deze kanalen zijn op elkaar afgestemd, maar de klant bepaalt zelf welke hij gebruikt. De kanalen zijn zowel even eenvoudig los als met elkaar te gebruiken. De klant kunt kiezen wat zijn of haar voorkeur heeft. Dit concept benadrukt de noodzaak van een consistente merkervaring, ongeacht het verkoopkanaal.
De explosieve groei van e-commerce onderstreept zijn potentieel. Van de verkoop van de eerste CD online tot de hedendaagse digitale economie, e-commerce is een belangrijk onderdeel van onze moderne economie geworden. Het biedt bedrijven de kans om sneller en gemakkelijker te opereren, hun bereik uit te breiden, en innovatieve producten en diensten aan te bieden. Voor consumenten en ondernemers is e-commerce uitgegroeid tot een krachtig platform met oneindige mogelijkheden, waardoor de traditionele grenzen van handel worden doorbroken. Tegenwoordig kunnen we e-commerce niet meer wegdenken, wanneer heb jij voor het laatst iets online gekocht?