Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

E-commerce is de afkorting van electronic commerce, een andere term is internet commerce. Het is een term voor commercie die plaatsvindt via het internet. Denk aan de verkoop van producten via een webshop of digitale diensten en producten die online worden aangeboden. Wat is e-commerce en werkt commercie online goed samen met andere vormen van verkoop?

Wat is e-commerce?

Alle producten en diensten die via internet worden aangeboden en verkocht vallen onder e-commerce. In bredere zin zou je online marketing voor producten die via de retail te koop zijn ook onder e-commerce kunnen scharen. Er zijn drie primaire categorieën in e-commerce te onderscheiden:

  1. Bedrijven die zaken doen met bedrijven (B2B)
  2. Bedrijven die zaken doen met consumenten (B2C)
  3. Consumenten die zaken doen met consumenten

De eerste online verkoop van een fysiek product was een CD van Sting via de website NetMarket. De eerste online bestelsite was van een pizzaketen.

Producten, diensten, fysiek en digitaal

Verkoop kan op verschillende manieren plaatsvinden. Zo kunnen er producten worden verkocht als eenmalige aanschaf. Het is ook mogelijk om abonnementen aan te bieden voor zowel digitale diensten als voor fysieke producten. Denk aan een abonnement op een Adobe fotobewerking cloud service of voedingswaren aan huis via Hello Fresh. Naast het aanbieden van producten is het van belang om betalingen bij e-commerce goed te regelen. Naast de traditionele betaalmethoden zoals contant bij bezorging of ophalen en vooraf overboeken zijn er online betaalmethoden via iDeal of creditcard mogelijk.

Omnichannel commerce

Er zijn retailers die ook online hun producten verkopen en er zijn webshops die winkels openen. Binnen de organisatie kunnen dit twee aparte bedrijven zijn. Retail kent immers andere uitdagingen dan e-commerce. Voor de klant moet de scheiding zo transparant mogelijk zijn. Bij omnichannel marketing wordt een uniforme manier van promotie en service bepaald. Dit kan van toepassing zijn op de branding maar ook bijvoorbeeld online bestellen en ophalen in de winkel. Of denk aan een online aankoop in de fysieke winkel retourneren. Dit is een manier om de klantrelatie te versterken en de organisatie meer veerkrachtig te maken.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z