Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Imago is de uitstraling van personen, bedrijven of organisaties naar de buitenwereld. De imago identiteit kan zowel positief als negatief zijn, in sommige gevallen zelfs beide tegelijkertijd. De perceptie van een merk kan zich organisch ontwikkelen of door marketing gestuurd worden. Wat is imago en hoe belangrijk is dit voor de online identiteit van een merk?

Wat is imago?

Je kunt van jezelf denken dat je trendy en hip bent, terwijl de omgeving toch echt van mening is dat je juist een stoffig imago hebt dat niet meer van deze tijd is. Soms komt de identiteit van een persoon, organisatie of merk overeen met de perceptie, maar dit is niet vanzelfsprekend. Dat komt omdat iedereen vanuit een ander referentiekader oordeelt. Zeker door het grote aantal mogelijkheden om klanten te bereiken, besteden met name commerciële bedrijven veel tijd en geld aan het opbouwen van een duidelijk en sterk imago.

Hoewel internet het mogelijk heeft gemaakt voor bedrijven en organisaties om een virtuele imago identiteit te creëren, geldt dat ook voor andere internetgebruikers. Zo kan een bedrijf zich profileren als duurzaam, terwijl internetgebruikers de organisatie juist bekritiseren op verspilling. Omdat mensen van nature eerder geloven in concepten die bevestigend zijn ten opzichte van conflicterende opinies, kan het een enorme uitdaging zijn om de perceptie van een merk te veranderen.

Influencers en brand identity

Een duidelijk voorbeeld van personen die zeer nauwgezet aan een imago identiteit werken zijn Influencers, personen met veel invloed op hun achterban. Merken maken gebruik van deze personen om aan hun eigen brand identity te werken. Dit kan averechts werken, zo kwam YouTube ooit in de problemen door de populaire YouTuber Pewdiepie die zich op controversiële wijze uitliet. Ook Subway liep imagoschade op toen hun boegbeeld Jared Fogle werd ontmaskerd als pedofiel. Merken kunnen ook zichzelf ‘rebranden’, zo kwam het ‘suffe’ merk Old Spice met een virale video campagne die een compleet nieuwe doelgroep wist aan te spreken.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z