Een banner is een interactief element op een webpagina dat gebruikt kan worden om advertenties weer te geven of andere berichten te vertonen. De exploitant van de website heeft niet altijd invloed op de inhoud van de banners, de content wordt aangeleverd via een extern advertising network. Wat is een banner en hoe effectief zijn ze in de praktijk?
Letterlijk is ‘banner’ een woord uit de Engelse taal. Het Nederlandse woord ‘banier’ staat voor een vlag of andere stof waar een symbool op staat, een leuze of andere boodschap. Een digitale banner is meestal een deel van het browser scherm waar een advertentie op wordt afgebeeld. De eerste banners werden gepubliceerd in 1994, de HotWired website wordt vaak als pionier genoemd. Meerdere bedrijven kochten ruimte in op deze website om een advertentie weer te geven. Door te klikken op de advertentie werd de bezoeker doorgeleid naar een andere webpagina. Later zou de website van Pathfinder de titel ‘eerste website met banners’ claimen met een banner op hun site die 3 dagen eerder werd gepubliceerd.
Het meest voorkomende type banner neemt een deel van de beschikbare ruimte op een webpagina in. Dit zal een frame zijn met code waarin een advertentie netwerk boodschappen kan laden vanaf een externe server. De webmaster van de pagina heeft geen directe invloed op de inhoud, het is doorgaans wel mogelijk om content te filteren. Denk aan expliciete content voor 18+. Daarnaast zal het advertentie netwerk op basis van relevantie de banner vullen met advertenties die de bezoekers mogelijk aanspreken.
Advertenties online worden niet altijd gewaardeerd, met name pop-up advertenties hebben een slechte reputatie. Met een adblocker is het mogelijk om (de meeste) advertenties te blokkeren. Dit zorgt voor een website die prettiger is om te lezen, de aanbieder van de site zal hierdoor wel inkomsten mislopen. Mede daarom zijn er voormalig gratis te gebruiken websites overgestapt naar een betaalmodel, met name nieuws publicaties hebben in de loop der jaren hun verdienmodel moeten aanpassen omdat alleen banners niet voldoende inkomsten genereren.