Churn rate staat voor het aantal participanten in een groep dat afhaakt waardoor ze niet langer onderdeel uitmaken van deze groep. Door de ratio te berekenen kan bepaald worden hoe groot het verloop is. Als er meer klanten vertrekken dan er nieuwe klanten bijkomen kan dit erop wijzen dat het zakelijk model niet voldoende aanspreekt bij de klant. Wat is churn rate en in welke sector ligt deze ratio relatief hoog?
De betekenis van churn rate komt van het Engelse woord ‘churning’ wat letterlijk ‘karnen’ betekent. Door melk te karnen zal het indikken en boter worden. Churn in zakelijke modellen staat voor klanten die afhaken, dit is met name van belang voor bedrijven die werken met een abonnementsmodel. De churn rate is dat het aantal klanten dat besluit om het abonnement op te zeggen.
Als er 100 nieuwe klanten bijkomen in een periode lijkt dat goed te zijn voor het bedrijf. Maar als er 150 klanten afhaken zijn er 50 klanten minder dan voorheen. Bedrijven die willen groeien concentreren zich vaak op het creëren van leads en conversie naar betalende klanten. Maar als de dienstverlening verder niet op orde is zullen klanten snel weer vertrekken waarmee het zakelijk model niet toekomstbestendig is.
Naast diensten als telecom, elektra en verzekeringen is er met name binnen de maaltijdboxen een hoge churn rate te zien. Diensten als Hello Fresh, Marley Spoon en Dinnerly geven hoge kortingen aan nieuwe klanten. Na de proefperiode haken veel thuiskoks af omdat de kosten niet meer in verhouding staan met de baten. De ingrediënten zijn goedkoper in de winkel, je moet nog steeds zelf koken en de recepten zijn ondertussen bekend. De hoge kortingen voor nieuwe klanten zorgen voor nieuwe klanten die op voorhand niet bereid zijn het volledige bedrag te betalen. De voordelen van de service zijn niet voldoende om de klant te overtuigen lid te blijven.