B2C staat voor Business To Consumer. Deze term is van toepassing op bedrijven die handel voeren met consumenten. Naast afwijkende regels zijn er ook andere marketing strategieën die toegepast worden in vergelijking met B2B wat staat voor Business To Business. Wat is B2C en waar moet je als verkoper rekening mee houden?
Als een bedrijf direct producten verkoopt of diensten levert aan consumenten dan betreft het B2C ofwel Business To Consumer. Sinds de opkomst van webshops hebben merken die voorheen altijd via tussenkanalen hun waren hebben verkocht ook eigen webshops ingericht. Communicatie met consumenten zal echter anders zijn dan met bedrijven, dit heeft voor een deel te maken met de wetgeving. Bij B2C mag een klant of lead bijvoorbeeld niet worden benaderd zonder uitdrukkelijke toestemming van de persoon (opt-in). Bij bedrijven benaderen is dit (nog) niet het geval.
Naast verkoop bij B2C moet er ook rekening worden gehouden met de klantenservice. Denk aan verwerking van retourzendingen of het repareren van defecte artikelen. Dit is met name voor dropshipping bedrijven een uitdaging gebleken. Startups die zonder eigen voorraad producten verkopen direct vanuit de producent zijn verantwoordelijk voor de after-sales service omdat de overeenkomst tussen de winkelier en consument is ontstaan.
Op zich maakt het niet zoveel uit of een winkel producten verkoopt aan consumenten of bedrijven. De bedragen zijn hetzelfde, als er BTW van toepassing is dan geldt dit voor zowel B2C als voor B2B. Bij consumenten is het echter niet verplicht om de prijs exclusief BTW te vermelden, het eindbedrag moet wel altijd inclusief BTW zijn. In beide gevallen is de verkoper verplicht om geïncasseerde BTW af te dragen aan de Belastingdienst.
Bij internet aankopen moet rekening worden gehouden met het wettelijk zichttermijn van 14 dagen. Dit geldt voor nieuwe producten die niet op maat zijn gemaakt. Retourkosten vergoeden is niet verplicht maar kan vanuit het oogpunt van klantenbinding wel voordeel bieden.