Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Definitie rich markup

Rich markup is een term voor het toevoegen van informatie aan zoekresultaten in search engines zoals Google. Resultaten worked ‘snippets’ genoemd, door ze te verrijken met extra data worden het ‘rich snippets’ met een hogere zichtbaarheid. Wat is rich markup en wat zijn de voordelen voor bedrijven om hier gebruik van te maken?

Een standaard zoekresultaat in Google geeft de locatie aan, de titel en een korte beschrijving. Er zijn ook zoekresultaten met een foto, review score en andere informatie over de achterliggende pagina. Deze informatie wordt toegevoegd dankzij rich markup, een standaard in tags die door de voornaamste zoekmachines ondersteund wordt. Als iemand bijvoorbeeld naar recepten zoekt voor een gerecht, dan zullen pagina’s met rich markup als eerste worden weergegeven met aanvullende informatie. De kans dat op deze pagina’s wordt geklikt ligt hoger dan bij een standaard koppeling zonder deze gegevens.

Ook bij producten kan rich markup wordt toegepast, bij een zoekopdracht worden pagina’s met verrijkte productinformatie meer prominent weergegeven, ook op andere pagina’s zoals Google Shopping.

Voordelen van rich markup

De betekenis van rich markup is eenvoudig; het betreft een set aan markup tags om zoekresultaten uit te breiden met aanvullende informatie. Deze informatie kan de gebruiker overtuigen de link te volgen, met name de toevoeging van een klantwaardering spreekt tot de verbeelding. Dit zal de click-through rate verbeteren wat weer de ranking in de organische zoekresultaten ten goede komt. Heel eenvoudig gesteld heeft rich markup de taak van meta keywords overgenomen. In plaats van woorden die informatie geven over de inhoud wordt informatie direct van de pagina gehaald door hier met tags naar te verwijzen. Daarmee zijn het een soort wegwijzers voor bots die webpagina’s indexeren. De plaatsing op zoekresultaten pagina’s (SERP) is meer prominent zonder advertentiekosten te betalen.

Structured data zoals rich markup is een initiatief van populaire zoekmachines, de tags en code wordt aangeboden via de overkoepelende website schema.org.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z