URL Rating is een statistiek binnen de Ahrefs analyse tools om websites te optimaliseren voor zoekmachines. De score loopt van 0 (laag) tot 100 (hoog). Zowel interne als externe koppelingen worden meegenomen in de berekening van de score, al hebben ze niet dezelfde waarde. Wat is een URL Rating en welke waarde heeft deze score in de praktijk?
De standaard definitie van URL Rating is aanduiden van het backlinkprofiel van een bestemmingspagina op een logaritmische schaal van 0 tot 100. Bij een logaritmische schaal wordt het hoger op de schaal steeds lastiger om vooruitgang te boeken. Een winst van 20 naar 30 is eenvoudiger te behalen dan een stijging van 70 tot 80. De URL Rating staat in relatie tot de Google wijze van pagina’s rangschikken. Pagina’s met een hogere URL Rating zullen normaal gesproken ook hoger uitkomen op de zoekresultaten pagina’s.
De wijze waarop de URL Rating tot stand komt lijkt in grote lijnen op de Google PageRank formule waarbij de volgende principes aan bod komen:
Volgens Ahrefs is de URL Rating een vrijwel perfecte manier om de populariteit van koppelingen op een pagina te toetsen. Het is echter niet bedoeld ter vervanging van PageRank. Om kosten te besparen is de methode om de UR score te berekenen eenvoudig gebleven terwijl het algoritme van Google veel complexer is geworden door de jaren heen.
Voor gebruikers van Ahrefs is de URL Rating niet het enige meetpunt. Waar de UR score exclusief betrekking heeft op webpagina’s, is de DR (Domain Rating) gericht op het volledige domein. Moz, Semrush en Mangools leveren soortgelijke website analyse tools met subtiele verschillen in aanpak en focus.