Merkattitude of in het Engels ‘brand attitude’ staat voor het karakter dat een merk uitstraalt. Fabrikanten van gelijksoortige producten kunnen toch een heel ander gevoel oproepen bij klanten door de wijze van marketing. Door een consistente communicatie en strategie uit te dragen kan een levenloos object voorzien worden van een persoonlijkheid. Wat betekent merkattitude en hoe kan een merk zich hiermee onderscheiden?
Sommige producten stralen van nature al een bepaald karakter uit. Ook zonder enige vorm van marketing zal een Harley Davidson motor een ander publiek aanspreken dan een Vespa motorfiets. Beide merken spelen wel in op deze uitstraling en bevestigen zelf bepaalde vooroordelen over merken en producten. Maar de perceptie van een merk kan ook gevormd worden door strategische marketing, in dat geval spreken we van merkattitude.
Toen Toyota in de jaren negentig met de Prius op de markt kwam, werd deze deels elektrisch aangedreven auto gezien als een auto voor geitenwollen sokken, boomknuffelaars en andere denigrerende termen voor milieubewuste personen. Tesla had een compleet ander merkattitude, deze volledig elektrische auto werd gezien als stoer en trendy. Dit werd benadrukt door filmpjes te publiceren met acceleratie vergelijkingen tegenover luxe sportauto’s. In 2019 kwamen ze met een stoer pantservoertuig model. Red Bull is al jaren verbonden met extreme sporten, terwijl het cafeïne gehalte lager ligt dan een gemiddelde kop koffie. Nintendo heeft dan weer de reputatie familievriendelijk te zijn, een imago waar SEGA met hun spelcomputers en games de draak mee stak. Dat een merkattitude lang niet altijd overeenkomt bewijst diezelfde Nintendo. De Wii computer werd als console voor kinderen bestempeld, terwijl spellen als Madworld en Manhunter tot de meest gewelddadige spellen van deze generatie consoles behoren.
Een merkimago kan gemaakt worden of worden opgelegd door de publieke opinie. Wanneer er eenmaal een merkattitude bestaat, is deze niet eenvoudig meer te veranderen, zelfs wanneer de feiten een ander verhaal vertellen.