Marketingsegmentatie staat voor het delen van de totale markt in een aantal kleinere segmenten. Normaal gesproken zullen markten ingedeeld wordt naar toetsbare en overeenkomende kenmerken zoals leeftijd, geslacht of interesses. Door segmentatie toe te passen is het mogelijk om meer gerichte advertentiecampagnes in te richten. Wat is marketingsegmentatie en hoe wordt dit toegepast op online marketing?
De volledige markt staat voor alle consumenten en bedrijven, dit is een enorme groep. Er zijn weinig producten of diensten die voor iedereen geschikt of gewild zijn. Door de markt op te delen in kleinere groepen is het mogelijk om producten en diensten te ontwikkelen die aanspreken bij deze doelgroep, ook de marketing inspanningen kunnen worden ontworpen om het hoogste rendement te bewerkstelligen.
De standaard werkwijze is de S-T-P aanpak wat staat voor Segmentation, Targeting, Positioning. Hierbij wordt de volledige markt opgedeeld in segmenten, er wordt een segment gekozen om aan te spreken, vervolgens worden producten of diensten gepositioneerd zodat ze aanspreken bij deze doelgroep.
De betekenis van marketingsegmentatie is niet nieuw, internet biedt wel nieuwe mogelijkheden aan aanbieders en marketing specialisten. Zo is het mogelijk om groepen samen te stellen die voorheen niet tot een marketingsegment zouden behoren. Denk aan wereldwijde verzending. Aanbieders kunnen internationaal handel drijven via webshops en goederen of diensten online aanbieden. Zo is het mogelijk om niche producten te ontwikkelen waar lokaal niet voldoende afzetmarkt voor bestaat.
Voor het tijdperk van industrialisatie werden producten lokaal geproduceerd en verkocht. In een dorp was er een bakker, een groenteboer en een smit. Later zouden grote producenten producten leveren in een veel groter verspreidingsgebied en aan een grotere markt. De laatste decennia zijn er juist weer veel niche markten bijgekomen met een relatief kleine afzetmarkt maar wel met een hogere betrokkenheid binnen het marktsegment.