Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Zachte conversie staat voor acties waarbij een potentiële klant interesse toont in een product of dienst maar nog niet bereid is om een aankoopbeslissing uit te voeren. Door het verstrekken van informatie en voordelen te benoemen kan een lead geconverteerd worden tot klant. Dit proces verloopt minder snel dan bij een harde conversie het geval is. Wat is zachte conversie en hoe werkt deze manier van converteren online?

Wat is zachte conversie?

Een bekende term binnen internet marketing is de verkooptrechter, of in het Engels de sales funnel. Een persoon die interesse toont in een product of dienst zal niet altijd direct een beslissing nemen. Een groep leads zal tijdens het traject steeds kleiner worden tot er een groep klanten overblijft die tot aankoop zal overgaan. De wijze waarop leads geleid worden door dit proces is in basis de definitie van zachte conversie. Er wordt niet direct een aanbod uitgebracht, de consument zal op meerdere manieren benaderd worden.

Bij zachte conversie zullen er doorgaans meer stappen genomen worden voordat de lead een betalende klant wordt. Er vinden meerdere conversie momenten plaats waarbij de consument steeds verder in de funnel gaat. Aansprekende content is van belang in een zachte conversie strategie. Denk aan informatieve blogs over een specifiek onderwerp of webinars gericht op een specifieke niche.

Verschil tussen harde en zachte conversie

Bij harde conversie is het direct duidelijk dat het om een relatie tussen klant en aanbieder gaat.  Als iemand bij de bakker om een brood vraagt en deze afrekent is sprake van een directe transactie. Een advertentie waarin een merk cola wordt aangeprezen is eveneens een directe vorm van marketing. Een blog over tandhygiëne met terloops een verwijzing naar een elektrische tandenborstel is een vorm van zachte conversie. Er kunnen nog veel meer stappen zijn om het doel te bereiken.

Bij zowel harde als zachte conversie is er een commerciële doelstelling van kracht. Uiteindelijk zal er een financiële transactie moeten plaatsvinden om resultaat te boeken. De weg naar dit moment toe kan enige tijd in beslag nemen.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z