Gesponsorde content betreft informatie op een website die (deels) betaald is door een sponsor of adverteerder. Het is geen advertentie maar er kan wel een wervende boodschap uitgaan van de inhoud. Dit is een manier voor bedrijven om hun merk, product of dienst beter zichtbaar te maken bij een groter publiek. Wat is gesponsorde content en hoe hangt dit samen met SEO?
De definitie van gesponsorde content is niet duidelijk te begrenzen. Heel eenvoudig gesteld is het content die gemaakt is dankzij of specifiek in opdracht van een sponsor. Denk aan een fabrikant van tandpasta die een medische blog vraagt om een artikel te schrijven over het belang van een goede mondhygiëne. Daarbij kan de merknaam genoemd worden met mogelijk een koppeling naar de bedrijfssite maar dit is niet altijd het geval. Gesponsorde content is volgens het Google algoritme niet toegestaan om te gebruiken voor het vergaren van backlinks. Toch heeft het wel degelijk een impact op SEO en de vindbaarheid in zoekmachines.
Een advertentie wordt ontwikkeld in opdracht van de adverteerder en is bedoeld om producten of diensten van deze adverteerder aan te prijzen. Bijvoorbeeld een reclamespot voor een merk tandpasta. Deze commercial is duidelijk herkenbaar als advertentie. Bij sponsoring ontvangt een persoon, bedrijf of organisatie een vergoeding om content te produceren en publiceren. Hierbij kan sprake zijn van een wervende boodschap maar dit is niet altijd het geval.
Een andere vorm van gesponsorde content is betaling door consumenten. Patreon is een bekend voorbeeld, het betreft een website die ‘patrons’ ofwel ‘gasten’ in staat stelt een artiest te sponsoren. Deze artiest kan zo een inkomen genereren waarvoor diverse ‘perks’ in ruil worden gegeven. Denk aan een YouTube kanaal dat te weinig inkomsten genereert uit advertenties. Sponsoring door het kijkpubliek helpt om meer content van een hogere kwaliteit te produceren met minder invloed van commerciële partijen.