De customer journey wordt ook wel een de klantreis genoemd. Een klantreis is het complete avontuur dat iemand beleeft met jouw merk, van begin tot eind. Het start bij de eerste keer dat iemand jouw naam hoort of ziet en gaat door tot het punt waarop die persoon niet alleen een klant wordt, maar ook een fan van jouw bedrijf.
Maar waarom is die klantreis zo belangrijk? Als je de reis van je klanten door en door kent, kun je zorgen voor een ervaring die ze niet snel vergeten. Dit betekent dat ze niet alleen terugkomen om meer te kopen, maar ook nog eens goede verhalen over jouw merk verspreiden. Het is de sleutel tot succesvolle relaties met klanten die je bedrijf vooruit helpen.
Die reis kunnen we opsplitsen in vier hoofdstukken: see, think, do en care.
Het doel is natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen de reis afmaken en uiteindelijk klant worden. Dat proces van aandacht trekken tot de daadwerkelijke aankoop, noemen we conversie. Door elke fase van de customer journey goed te begrijpen en te optimaliseren, zorg je ervoor dat meer mensen de reis succesvol afronden.
De sales funnel of verkoop trechter, is een model dat laat zien hoe potentiële klanten stap voor stap door het aankoopproces gaan. Van een brede groep geïnteresseerden aan de top tot een kleinere groep die daadwerkelijk koopt aan de onderkant. Door de customer journey te analyseren, kun je deze funnel effectiever maken. Zodat meer mensen de reis van kennismaking naar aankoop voltooien. Bij DoubleWeb analyseren we ook eerst grondig je customer journey voordat wij de website of webshop bouwen. Dit is onderdeel van de strategie, de basis voor iedere website.
Een goed begrip van de customer journey en een effectieve sales funnel zijn dus belangrijk voor het succes van je bedrijf. Ze helpen je niet alleen om meer te verkopen, maar ook om betere relaties met klanten op te bouwen. Wat leidt tot groei en succes op de lange termijn.