Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Een diep assortiment betekent dat er van één product veel varianten leverbaar zijn. Dit is een kenmerk van winkels naast breed, lang en consistent. Met name grote winkels of gespecialiseerde winkels scoren hoog op diepte wat als onderscheidend kenmerk kan worden gebruikt in marketing. Wat is een diep assortiment en hoe werkt dit met webshops?

Wat is een diep assortiment?

Als je in een winkel op zoek gaat naar cola dan kun je doorgaans kiezen uit meerdere merken. In winkels als Lidl of Aldi kun je kiezen uit het huismerk en mogelijk een A-merk terwijl je bij de Albert Heijn of Jumbo de keuze hebt uit een huismerk, B-merk en meerdere A-merken zoals Pepsi of Coke. En dan zijn er nog cola soorten met kersen smaak, met of zonder cafeïne etc. Meer keuze binnen een specifiek product wordt diep assortiment genoemd.

Hoewel het geen vaste regel is zal de diepte afnemen naarmate de breedte toeneemt. Als er meer verschillende producten in het assortiment worden opgenomen dan is er in een fysieke winkel minder ruimte voor alternatieven producten van hetzelfde artikel. Er moeten daarom een balans worden gevonden tussen een breed en diep assortiment.

Lang en consistent assortiment

Er zijn nog twee kenmerken die van belang zijn. Het totale aantal producten dat wordt verkocht wordt als lengte beschouwd terwijl consistentie van toepassing is op de samenhang tussen productgroepen. Bij Coolblue denk je als eerste aan een elektronica winkel, alles waar een stekker aan zit. Door in de energiemarkt te stappen is het aanbod minder consistent geworden. Net als bij breed en diep assortiment is het van belang om ook in de lengte en consistentie een goede balans te vinden als aanbied

Diep assortiment webshops

Een online magazijn kan onbeperkt groot zijn, zeker als je met dropshipping werkt vanuit meerdere leveranciers. Je kunt breed en diep gaan, lang en consistent. Omdat deze aanpak verwarrend kan werken is het mogelijk om als aanbieder meerdere webshops te openen met ieder een uniek assortiment. In retail wordt bijvoorbeeld gewerkt met afdelingen, online zijn er veel meer mogelijkheden om het productaanbod in te delen.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z