Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Front office is een Engelse term die staat voor het deel van een organisatie dat direct contact heeft met klanten. Per sector kan de betekenis echter verschillen. De afdelingen die doorgaans onder deze noemer vallen zijn de helpdesk, receptie en marketing afdeling. Wat is een front office en hoe verschilt dit met de back office?

Wat is een front office?

De activiteiten van een bedrijf kunnen ruwweg verdeeld worden in front office of back office werkzaamheden. De ‘voorkant’ van de organisatie is het deel dat zichtbaar is voor klanten maar niet direct verantwoordelijk is voor de productie van goederen of diensten. In de Nederlandse taal wordt dit ook wel klantcontact genoemd.

Front office werkzaamheden

Vanaf het eerste contact tot aan het gedag zeggen van een klant die afhaakt zullen er front office medewerkers ingezet worden. Denk hierbij aan taken als:

  • Contact leggen met leads om een product of dienst aan te bieden.
  • Adviseren bij oriëntatie en aankoop van een product of dienst.
  • Uitvoeren van de transactie door een kassa systeem te bedienen.
  • Uitleg bij het bestellen of het gebruik van producten of diensten.
  • Afhandelen van garantie bij defecten of retourzendingen verwerken

AI front office

Er zijn steeds meer mogelijkheden om front office werkzaamheden te automatiseren. Zo kan de klant een retouraanvraag indienen en het pakket retour sturen zonder dat hierbij een medewerker van de klantenservice direct betrokken is. Daarnaast is het mogelijk om gebruik te maken van chatbots die een interactieve conversatie met de klant voeren. Daarbij kan duidelijk worden aangegeven dat het een virtuele front office betreft, het is ook mogelijk dat de klant niet weet dat de communicatie plaatsvindt op basis van een script en algoritme.

Visitekaartje

Een front office produceert geen goederen en levert geen betaalde diensten aan klanten, ze vervullen wel essentiële taken binnen de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan de receptie van hotel waar gasten worden verwelkomd. Als de eerste impressie met een bedrijf negatief is dan kan dit gevolgen hebben voor de algehele mening over een organisatie of merk. Zo kan de front office tevens als merkambassadeur ingezet worden.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z