Attributie is een term die meerdere betekenissen kan hebben. Zo kan het gebruikt worden om de bron van informatie aan te duiden, of het kan duiden op het toekennen van eigenschappen. In marketing wordt het gebruikt om een waarde aan een marketing inspanning te koppelen gebaseerd op het gewenste resultaat. Wat is attributie en hoe wordt dit gebruikt in verschillende situaties?
De attributie betekenis is veelomvattend. Afhankelijk of het gebruikt wordt in auteursrecht, de wetgeving of psychologie zal de betekenis anders zijn. Laten we de focus leggen op het gebruik van de term attributie op terreinen die van toepassing kunnen zijn op het internet in het algemeen en marketing in het bijzonder:
De oorsprong van attributie in marketing komt uit de psychologie met het verschil dat er een commerciële doelstelling aan toegevoegd wordt. In marketing wordt zelden gebruikt gemaakt van één kanaal, er worden meerdere kanalen ingezet om de potentiële klant te bereiken. Dit kan het lastig maken om te bepalen welke waarde één uiting vertegenwoordigt. Denk aan een campagne met flyers die via de brievenbus verspreid worden en dezelfde campagne via een promotionele actie via Facebook. Hoe kan de adverteerder bepalen via welk kanaal de klant tot een conversie is gekomen? Via online media zijn hier diverse mogelijkheden voor zoals cookies en referral links.