Een Prospect is een potentiƫle klant die voldoet aan een aantal vooraf gestelde criteria. Deze personen behoren tot de beoogde doelgroep, ze hebben de financiƫle middelen om tot aankoop over te gaan, en zijn in staat om zelfstandig te beslissen over een aankoop. Wat is een Prospect en hoe verschilt deze groep met een Lead?
Marketing is een kwestie van zenden en ontvangen. Wanneer iemand interesse toont in de aanschaf van een product of dienst, dan spreken we van een Prospect. Deze persoon heeft niet alleen kennis genomen van het product of de dienst via marketing kanalen, maar geeft aan dit aanbod interessant te vinden. Alleen interesse is niet voldoende. Er zijn volop autoliefhebbers die het laatste nieuws over Lamborghini volgen, maar niet het budget hebben om ooit een auto van dit merk aan te schaffen. Een Prospect is wƩl in staat om over te gaan tot aankoop, dit zijn drie basiscriteria:
Wanneer niet minimaal wordt voldaan aan deze drie criteria spreken we van Leads.
Het antwoord op de vraag āWat zijn Prospects?ā leidt direct tot de vraag āWat zijn Leads?ā. Het voornaamste verschil tussen Prospect en Lead is het voldoen aan alle gestelde criteria. Met andere woorden; Prospects zijn een stap verder in de Sales Funnel en staan klaar om te converteren tot daadwerkelijke klant. Hoewel de betekenis van Prospect en Lead anders is, kun je heel eenvoudig stellen dat er slechts twee groepen zijn; potentiĆ«le klanten en daadwerkelijke klanten. Daarom is de āVerkooptrechterā van belang in marketing. In iedere fase wordt afgewogen of de investering in een potentiĆ«le klant de moeite waard is, en rendement zal opleveren aan het einde van de funnel.