Meta keywords zijn beschrijvende termen die informatie geven over een webpagina. Deze woorden zijn niet zichtbaar voor bezoekers maar zijn gericht op zoekmachines om zo websites beter indexeerbaar te maken. Omdat er vaak misbruik van werd gemaakt worden ze niet langer uitgelezen. Toch worden ze nog steeds gebruikt door een aantal SEO specialisten. Wat zijn meta keywords en waarom zou je ze (niet) gebruiken?
De betekenis van meta keywords is het gebruik van sleutelwoorden die iets zeggen over de webpagina waar ze aan toegevoegd zijn. Deze termen staan in de HTML code van de pagina en zijn alleen zichtbaar voor bots van zoekmachines. Als er bijvoorbeeld de termen “voetbal, Feyenoord, Rotterdam” staan dan weet de zoekmachine dat de pagina over de voetbal club Rotterdam gaat. De vraag is wat het zoekalgoritme doet als deze woorden niet relevant zijn voor de pagina.
Welke meta keywords scoren het beste in zoekmachines? Populaire zoektermen zijn doorgaans heel specifiek en komen lang niet altijd overeen met de boodschap die websites bieden. SEO experts maakte al snel misbruik van de wijze waarop zoekmachines alleen keken naar meta keywords en niet naar de webpagina. Zo ontstond keyword spamming ofwel het gebruik van populaire zoektermen om zo hoger te scoren op de zoekresultaten pagina’s. Google was de eerste die definitief besloot om deze informatie niet langer uit te lezen en over te stappen naar een systeem waarbij de pagina op zich werd gescand. Dit kost meer processortijd van het systeem en vereist meer complexe software maar het zorgt wel voor meer relevante zoekresultaten. Mede door deze omslag zou Google de meest populaire zoekmachine worden.
Er is geen goede reden meer om gebruik te maken van meta keywords omdat zoekmachine algoritmen ze niet uitlezen. Het is beter om aan de on-page SEO te werken, waar tekst wel gezien wordt.