Een homepagina is de eerste pagina van een website die de bezoeker te zien krijgt na invoer van de domeinnaam. De invulling varieert per toepassing en doelstelling, over het algemeen is dit een introductiepagina met doorverwijzing naar achterliggende pagina’s. Wat is een homepagina en home richt je een aansprekende thuispagina in?
Als je een domeinnaam ingeeft zoals google.nl, nu.nl, bol.com of youtube.com dan krijg je de hoofdpagina te zien. Daar zie je een aantal nieuwe publicaties, verwijzingen naar andere pagina’s en mogelijk ook betaalde advertenties. Een homepagina, ook wel homepage of thuispagina genoemd, is vergelijkbaar met de cover van een magazine. De bezoeker krijgt direct een indruk van het merk en de inhoud die hier te vinden is. Met een navigatie structuur zoals een menu of interactieve knoppen kunnen onderliggende pagina’s worden bezocht. Het aantal onderliggende subonderwerpen en pagina’s varieert per website. Als er slechts een homepagina is zonder subpagina’s dan wordt dit doorgaans een landingspagina genoemd. Op een dergelijke pagina is alle content te vinden zonder noodzaak voor verdere navigatie.
Het ontwerp en de invulling van de homepagina is van belang om de aandacht van de bezoeker te trekken en te behouden. Laadsnelheid is van belang, onnodige scripts en code moeten worden vermeden. Het zichtbare deel van de pagina zonder te scrollen wordt ook wel aangeduid als ‘above the fold’, een term die uit de gedrukte media afkomstig is. Net als bij de hoofdpagina van een krant kan dit bijvoorbeeld een opvallende titel zijn met een aansprekende foto. Rich media content zoals afbeeldingen en video content valt direct op, optimalisatie door bijvoorbeeld compressie toe te passen is wel een voorwaarde.
Vanwege de privacywetgeving moet op de homepagina een cookie melding worden opgenomen. Daarbij kan de bezoeker zelf kiezen om cookies te accepteren met mogelijk onderscheid in functionele en commerciële cookies met tracking.