On-page optimalisatie is een SEO methode waarbij de content op de pagina geoptimaliseerd wordt voor een betere vindbaarheid in search engines zoals Google. Dit staat in contrast met methoden zoals meta data en meta keywords om de ranking te verbeteren. Wat is on-page optimalisatie en hoe verschilt dit met andere strategieën?
Een HTML pagina bestaat voor een deel uit code en voor een deel uit content. De bezoeker ziet alleen de content, software zoals een zoekalgoritme kan zowel de code uitlezen als de inhoud van de pagina analyseren. Omdat de algoritmen steeds beter zijn geworden in het interpreteren van data is on-page optimalisatie van steeds groter belang geworden. In plaats van technische trucs om het zoekalgoritme om de tuin te leiden is een solide gebruikerservaring van groter belang dan ooit. Mede door ontwikkelingen als kunstmatige intelligentie, semantisch zoeken en controle door een testteam is on-page optimalisatie doorslaggevend geworden voor de positie in de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan:
Metadata is niet zichtbaar voor de bezoeker maar wel voor webcrawlers. Dit zijn kleine stukjes software die webpagina’s analyseren om zo de positie te bepalen op de zoekresultaten pagina’s. Een deel van deze informatie zoals de title tag of meta description kan worden gebruikt om informatie te geven over de achterliggende pagina alvorens hierop te klikken. Meta keywords werden gebruikt om informatie te geven over de pagina aan de crawlers. Maar omdat ze vaak misleidend van aard waren wordt deze informatie niet langer gebruikt.
Zoekalgoritmen zijn steeds beter geworden in het indexeren van volledige webpagina’s, het is niet langer nodig om gebruik te maken van meta keywords. On-page optimalisatie daarentegen is steeds belangrijker geworden om een betere ranking te behalen.