Event tracking is een term die staat voor het registreren, documenteren en presenteren van evenementen. Het gaat hierbij om specifieke handelingen die uitgevoerd worden door gebruikers van computersystemen en met name web browsers. Denk aan het gebruik van menu’s, knoppen, zoekvelden en koppelingen. Wat is event tracking en waarom is het van belang om acties te registreren?
Meten is weten, dat is een bekende uitdrukking. Dit is ook de betekenis van event tracking waarbij allerlei interacties worden vastgelegd om vervolgens analyses uit te voeren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de bediening van een website te optimaliseren, of de conversie te verhogen in een webshop.
Er zijn veel meetpunten die toegepast kunnen worden op een website zoals het aantal bezoekers. Dan zijn er het aantal kliks, de tijd die iemand doorbrengt op een pagina, welke pagina’s bezocht worden tijdens een sessie of het toevoegen van artikelen in een winkelmandje. Iedere handeling is middels event tracking te registreren. Via analyse tools zoals Google Analytics of Moz is het mogelijk om deze informatie in kaart te brengen en in context te plaatsen. Waarom maakt iemand bepaalde keuzes en zijn er mogelijkheden om de interacties te verbeteren? Hierbij is het van belang om doelen te stellen. Zo kan het doel zijn om de werking van een website te verbeteren voor de gebruiker, het is ook mogelijk dat de aanbieder van de website meer producten wil verkopen.
Bij navigatie op websites vindt er communicatie plaats tussen de host en client. Als een gebruiker klikt op een koppeling naar een webpagina, dan zal er een nieuwe pagina worden geladen van de server. Deze interacties kunnen geregistreerd worden op de server. Er zijn ook acties waarvoor het niet nodig is om de pagina opnieuw te laden met processen die lokaal op het systeem van de client uitgevoerd worden. Door scripts te activeren op dit systeem is het mogelijk om ook deze interacties te registreren. Hiervoor wordt bijvoorbeeld JavaScript gebruikt.