Een deeplink is iedere HTML koppeling die naar een pagina verwijst welke niet de hoofdpagina is van het domein. Hoe ‘diep’ de onderliggende pagina zich bevindt doet hierbij niet terzake. Alle links naar pagina’s anders dan de hoofdpagina kunnen als deeplink worden aangemerkt. Wat is een deeplink en hoe kun je deze zelf maken?
Een koppeling naar de eerste pagina op een domein is een link, bijvoorbeeld www.zomaareenwebsite.com/. Wanneer de link verwijst naar een subpagina zoals www.zomaareenwebsite.com/subpagina spreken we van een deeplink. Er kunnen nog meer vertakkingen zijn, koppelingen naar alle onderliggende niveaus worden deeplinks genoemd. Door dit soort koppelingen te maken kan de juiste pagina snel gelokaliseerd worden door de bezoeker. Strikt genomen maakt de HTTP standaard geen verschil tussen koppelingen, dit is om alle links gelijkwaardig te behandelen. In praktijk wordt hier door webmasters en zoekmachines van afgeweken vanuit voornamelijk commerciële belangen.
Normaal gesproken zal een URL die aangeklikt wordt op een mobiel apparaat de browser activeren. Dit maakt het lastig voor een mobiele app om pagina’s weer te geven binnen de applicatie. Met de introductie van iOS Universal Links kwam hier verandering in. Het mobiele Apple besturingssysteem controleert bij een weblink of er een mobiele app geïnstalleerd is, en zal automatisch de app openen wanneer dit het geval is. Het Android systeem heeft een dergelijke functionaliteit maar developers maken hier minder gebruik van dan op het Apple platform het geval is.
Bij een deeplink maken is het mogelijk dat een subpagina vaker bezocht wordt dan de hoofdpagina. Dit kan voor een webshop negatief uitpakken bij zoekmachine optimalisatie. Daarom is het mogelijk om een “nofollow” tag toe te voegen bij de deeplink maken, dan wordt deze verwijzing niet geïndexeerd door zoekmachines als Google. Zo concurreert de subpagina niet met de hoofdpagina van de website.