Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Een mirror site is een kopie van een andere website met dezelfde of grotendeels dezelfde inhoud. Er zijn verschillende redenen om een websites meerdere malen online te publiceren zoals het verbeteren van de laadsnelheid of bij mogelijke uitval een alternatief bieden. Naast kopieën zijn er ook andere methoden om dezelfde content op alternatieve wijzen aan te bieden. Wat is een mirror site en waarom komt dezelfde content op meerdere sites terug?

Definitie mirror site

Mirror betekent letterlijk ‘spiegel’. De betekenis van een mirror site is dus een kopie van website die op een andere server staat en/of bereikbaar is via een alternatief webadres. Zo kunnen bijvoorbeeld kopieën van websites op servers worden aangeboden die fysiek op andere continenten staan. Als er een website wordt opgevraagd dan zal op basis van het IP adres de dichtstbijzijnde mirror worden geladen.

Websites met politiek gevoelige informatie kunnen ook gebruik maken van een mirror site. Als hackers een website uit de lucht halen dan kan er een mirror als alternatief gepubliceerd worden. Het verschil met een backup van een website is dat een mirror site geen momentopname voor archivering betreft maar een directe kopie is met (vrijwel) dezelfde eigenschappen. Bij file sharing is het gebruik van mirrors gebruikelijk omdat niet alle servers op ieder moment even goed bereikbaar zijn.

Gebruik van alternatieve sites

Naast het onderhouden van een mirror site is het ook mogelijk om alternatieve versies van websites aan te bieden voor uiteenlopende redenen. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Anderstalig: Dezelfde content wordt in meer talen aangeboden. De content kan op een centrale server staan, de vertaalde tekst wordt per site geladen.
  • A/B testen: Twee versies van een website worden aangeboden met als doel verschillen in prestaties te indexeren en analyseren. De bezoeker krijgt één van twee versies gepresenteerd.
  • Andere huisstijl of merk: Sommige bedrijven bieden producten aan onder meerdere namen. De database is gelijk maar de huisstijl is anders. Zo kunnen andere doelgroepen worden aangesproken met hetzelfde aanbod.

Sinds Web 2.0 is content en vormgeving van elkaar gescheiden binnen het Content Management Systeem, wat de toepassing van alternatieve versies eenvoudiger heeft gemaakt.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z