Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Concurrentieanalyse is een methode om de positie van een bedrijf te vergelijken met soortgelijke bedrijven in dezelfde sector of met dezelfde doelgroep. Het is een standaard praktijk binnen management van organisaties waarbij ook de marketing afdeling betrokken kan worden om de concurrentiepositie te versterken. Wat is een concurrentieanalyse en welke conclusies kun je als onderneming trekken uit deze analyse?

Wat is een concurrentieanalyse?

Er zijn maar weinig bedrijven die geen concurrenten hebben op de markt. Sterker nog; als een bedrijf in een monopolie positie zou verkeren dan kunnen vanuit de wetgeving sancties worden opgelegd. Naast het optimaliseren van je eigen bedrijf kan het verstandig zijn om te bepalen hoe concurrenten presteren ten opzichte van je eigen bedrijf. Daarbij zullen er meerdere onderwerpen aan bod komen die per onderdeel vergeleken worden. Een aantal voorbeelden van meetpunten zijn:

  • Welke directe concurrenten zijn er?
  • Wat is het marktaandeel van concurrerende bedrijven?
  • Hoe benaderen ze de doelgroep?
  • Op welke wijze maken bedrijven onderscheid?

Een aantal criteria zijn objectief, er zullen ook subjectieve criteria zijn. Daarnaast kan er bij concurrentieanalyse onderscheid worden gemaakt tussen organisatorische kenmerken, verkoopcijfers of klanttevredenheid.

Directe concurrentie

Door een matrix samen te stellen is het mogelijk om sterke en zwakke punten van een bedrijf in kaart te brengen. Het is daarnaast een optie om een concurrentieanalyse uit te voeren met een specifieke concurrent. Als een bedrijf op de tweede positie staat in een marktsegment dan kan er een direct vergelijk worden gemaakt met de marktleider om zo te bepalen welke stappen nodig zijn om te groeien.

Stappen na concurrentieanalyse

Een bedrijf hoeft niet de enige te zijn binnen een sector om succesvol te presteren. Er moet wel sprake zijn van een onderscheidende factor. Zo kunnen winkels concurreren op prijs of op service. Wat betreft webshops kunnen het aanbod, de snelheid van leveren of ruime retourvoorwaarden onderscheidende factoren zijn om een betere concurrentiepositie in te nemen.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z