PageRank is een algoritme dat wordt gebruikt in de Google zoekmachine om websites een positie toe te kennen in de zoekresultaten. De term is vernoemd naar Larry Page, één van de oprichters van Google. Het betreft een logaritmische methode, naast deze berekening worden er nog meer algoritmes toegepast om de uiteindelijke ranking te bepalen. Wat is PageRank en hoe is dit algoritme tot stand gekomen?
Google PageRank heeft de basis gelegd voor de zoekmachine van Google, dit algoritme werd in 1996 ontwikkeld door Larry Page en Sergey Brin die destijds onderzoek uitvoerde aan de Universiteit van Stanford. In basis betreft het een meting van populariteit; meer links naar een pagina betekent dat deze pagina van groter belang is en daarmee een hogere positie zal krijgen in de SERPs (Search Engine Result Pages). De oorsprong van deze wijze van relevantie bepalen ligt in het werk van Gabriel Pinski en Francis Narin, die het ‘eigenvalue’ probleem omschreven. In 1995 kwamen Bradley love en Steven Sloman met een cognitief model voor concepten; het centrality algoritme. Link analyse werd ook toegepast in de RankDex zoekmachine die werkt ontwikkeld door Robin Li in 1996. Li kan daarmee beschouwd worden als de grondlegger van Page Ranking zoekmachines. Zijn werk aan de RankDex zou later toegepast worden in de Chinese Baidu zoekmachine.
Heel eenvoudig wordt iedere link op het wereldwijde web geïndexeerd, er wordt tevens een waarde aan gekoppeld. Meer links met een hogere waarde duiden op een hogere relevantie en daarmee een hogere positie in de zoekresultaten. Naast PageRank worden ook andere criteria gehanteerd om de uiteindelijke ranking te bepalen. Hoewel Google niet prijsgeeft om welke criteria het gaat, hebben SEO experts de voornaamste meetpunten geïnventariseerd. Hoewel het PageRank mechanisme nog steeds een belangrijke positie inneemt, worden nieuwe technieken zoals kunstmatige intelligentie en het analyseren van afbeeldingen in toenemende mate gebruikt om de positie in de zoekresultaten te bepalen.