Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Trigger betekent letterlijk ‘schakelaar’ of ‘trekker’. Wanneer de trekker wordt overgehaald vindt er een actie plaats. Dit is een begrip dat gebruikt wordt om verschillende acties binnen de Sales Funnel in gang te zetten. Wat betekent Trigger en hoe worden ze in online marketing toegepast?

Wat is een Trigger?

Hoewel de term ‘Trigger’ wordt gebruikt zou het wellicht beter ‘Tripwire’ genoemd kunnen worden. Dit is een draad die bij aanraking een actie in werking stelt. Een alarm dat afgaat bijvoorbeeld, of een explosief dat gedetoneerd wordt. In online marketing zijn Triggers weliswaar niet zo ingrijpend, ze zijn wel van belang voor het behalen van doelstellingen binnen een organisatie. Leads worden door de Sales Funnel of in het Nederlands Verkooptrechter geleid, er zijn verschillende stappen die daarbij doorlopen moeten worden. Door Triggers te bepalen kunnen acties van de lead specifieke reacties in gang zetten.

Welke Triggers worden gebruikt in online marketing?

Door de gehele Verkooptrechter kunnen acties in werking gesteld worden om Leads tot een succesvolle conversie te leiden. Enkele voorbeelden van communicatie kanalen zijn:

  • E-mails
  • SMS berichten
  • Telefoongesprekken

Wanneer iemand bijvoorbeeld een gratis ebook wil downloaden over een specifiek onderwerp, dan is er blijkbaar sprake van een interesse. Naast het downloaden van het ebook zal het marketing team nu de benodigde informatie bezitten om promotionele berichten te sturen. Binnen het proces kunnen er verschillende Triggers geactiveerd worden die voorspelbaar zijn. Reacties kunnen daarom grotendeels geautomatiseerd worden. De timing van het reageren op een Trigger is van belang op de effectiviteit van de boodschap. De tijd tussen actie en reactie wordt mede bepaald door het aanbod en mate van urgentie.

Inactie als schakelaar

Ook het uitblijven van een actie kan tot een reactie leiden. Wanneer er bijvoorbeeld een e-mail met aanbieding wordt verzonden waar niet op gereageerd wordt. Er kan een geautomatiseerde opvolging van berichten geactiveerd worden, of een vertegenwoordiger neemt direct contact op.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z