iDEAL is een standaard methode om producten en diensten te betalen op het internet, gericht op de Nederlandse markt. De eigenaar van het merk is Currence, de meeste Nederlandse banken steunen deze beveiligde wijze van online betalen. Wat is iDEAL en hoe werkt dit systeem?
Voor de introductie van deze overkoepelende standaard maakte Nederlandse banken gebruik van hun eigen portaal om online betalingen te verrichten. In 2005 werd dit platform geïntroduceerd om uniformiteit in online betalen te brengen. Het systeem is gebaseerd om de reeds aanwezige systemen om interoperabiliteit mogelijk te maken. Het is in Nederland de marktleider op het gebied van online betalen, in 2016 werd de grens van één miljard transacties overschreden.
Het iDEAL betaalsysteem kan in een webshop worden aangeboden als betaalmethode. Tijdens het afrekenen geeft de klant aan te willen betalen via zijn / haar eigen bank. De klant wordt vervolgens via een beveiligde verbinding naar de omgeving van de eigen bank geleid om de betaling te verrichten. Na autorisatie wordt het bedrag direct afgeschreven met een bevestiging naar de webshop.
De meeste Nederlandse banken ondersteunen iDEAL waaronder:
Als ‘aquirer’ kunnen naast banken ook geautoriseerde intermediairs worden ingeschakeld.
Naast uniformiteit wordt dit merk ook vertrouwd bij Nederlandse consumenten en organisaties. Er is geen aparte account of login nodig naast de standaard inloggegevens van de huisbankier. Er zijn voor de koper geen kosten aan verbonden om gebruik te maken van deze dienst. Er zijn alleen Nederlandse banken aangesloten met deze standaard, waarmee het voor internationale klanten niet interessant is. Storneren is geen standaard optie, bij creditcards is het eenvoudiger om geld terug te laten storten wanneer de leverancier in gebreke blijft. Webshops moeten een bedrag per transactie betalen voor deze dienst, de eenvoud van betalen kan wel omzetverhogend werken.