Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Digitale content is oneindig te dupliceren, ook zonder de oorspronkelijke rechthebbende hierbij te betrekken. Er zijn verschillende manieren om digitale producties te beveiligen waarvan DRM niet alleen een bekend voorbeeld is maar ook berucht. Met Digital Rights Management is het namelijk mogelijk om de rechten die een persoon heeft over een digitaal bestand te beperken, deze beperkingen kunnen in strijd zijn met de wet. Door DRM te voorzien van een contract en overeenkomst is het mogelijk om toestemming te verkrijgen van de gebruiker. Denk aan een limiet op het aantal keren dat een film via een streaming service bekeken kan worden.

GNU, een project dat nauw verbonden is met de Free Software Foundation, stelt dat de ‘R’ in DRM niet staat voor ‘Rechten’ maar voor ‘Restricties’ omdat de mogelijkheden voor de consument beperkt worden. Enkele voorbeelden van DRM zijn:

  • AACS voor Blu ray
  • Fairplay voor Apple audio en video
  • HelixDRM van Real voor audio en video
  • Adobe PDF Merchant voor PDF documenten
  • NU-DRM voor educatieve content

Definitie DRM

DRM staat voor Digital Rights Management wat in de Nederlandse taal digitaal rechtenbeheer betekent. Het is een manier om de rechten van uitgevers of makers vast te leggen met betrekking tot digitale content waaronder afbeeldingen, muziek, spellen en teksten. Wat is DRM en is het een goede manier om data te beveiligen?

Is DRM een goede methode van beveiliging?

Bij digitale content is de afweging tussen auteursrecht en gebruiksrecht lang niet altijd zwart-wit te bepalen. Enerzijds moeten de rechten van producenten en uitgevers beschermd worden maar anderzijds mogen gebruikers hier geen hinder van ondervinden. DRM is soms dusdanig strikt dat legaal gebruik niet langer praktisch is, daarnaast kunnen rechten eenvoudig en eenzijdig worden ingetrokken. Iemand kan bijvoorbeeld een spel downloaden tegen betaling dat na verloop van tijd niet meer te spelen valt. Daarmee is er geen sprake van bezit maar van gebruiksrecht. Dit kan technisch gesproken ook van toepassing zijn op fysieke media maar daarbij worden geen retroactieve restricties opgelegd.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z