Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Spam staat voor berichten die ongevraagd naar ontvangers via digitale kanalen worden verzonden, met inhoud die doorgaans weinig of geen meerwaarde biedt voor de ontvanger. De inhoud van deze berichten kan variëren, doorgaans is het doel de verzender voordeel te bieden terwijl de ontvanger juist benadeeld zal worden. Wat is Spam en waar komt deze term vandaan?

Wat is Spam?

Voor de tijd van internet stond Spam bekend als een vleesproduct dat in Nederland vaak met de merknaam ‘Smac’ aangeduid wordt. In 1970 zou in de comedyserie “Monty Python’s Flying Circus” de productnaam een absurd aantal keer uitgesproken worden in een sketch. Dit zou symbool komen te staan voor de vele ongewenste berichten die internetgebruikers in hun mailbox ontvangen. Spam mail was overigens niet de eerste keer dat deze term gebruikt zou worden in digitale communicatie. Het was ook een manier om mensen in de jaren tachtig uit Bulletin Boards te weren door veelvuldig “SPAM” te typen tot de ongewenste personen de chat pagina zouden verlaten.

Mail filters

De wijze waarop Spam berichten worden verzonden kan verschillen, het zijn met name de kanalen waar veel adressen op een laagdrempelige en relatief goedkope manier benaderd kunnen worden. Dit zijn bijvoorbeeld SMS-tekstberichten, WhatsApp berichten en e-mails. Moderne mail programma’s zullen een groot deel van deze berichten automatisch in een map met ongewenste berichten plaatsen. Het risico bij deze geautomatiseerde wijze van selectie is dat gewenste berichten soms niet zichtbaar zijn in de mailbox van de ontvanger. Denk aan een bevestiging van een aankoop in een webshop. Veel Spam mails zijn duidelijk niet betrouwbaar, hoewel de methoden steeds vernuftiger worden. Dit heeft het vertrouwen in communicatie via mail bij consumenten doen dalen.

Volgens Statista zou in 2019 het aantal ongewenste mails 28,5% uitmaken van het totale aantal. In 2007 was dit maar liefst 88,5%. De hoeveelheid Spam mail is dus aanzienlijk gedaald in de afgelopen jaren.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z