Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Een salespagina is een webpagina met als voornaamste doel bezoekers te converteren tot betalende kant. Dit kunnen zowel korte als lange pagina’s zijn die alle informatie en opties bieden om direct tot aankoop over te gaan. Het kan een onderdeel van een website zijn of als opzichzelfstaande website worden aangeboden. Wat is een salespagina en welke methoden worden gebruikt om bezoekers over te halen?

Definitie salespagina

Hoewel een salespagina ontworpen is om een verkoop tot stand te brengen is het niet hetzelfde als een productpagina in een webshop. In de strikte definitie van een salespagina is het een webpagina die niet gekoppeld is aan andere pagina’s. Dus geen hoofdpagina, pagina’s met verdere informatie of winkelmandjes om te vullen. Er wordt een product of dienst aangeboden, het is mogelijk om het aanbod direct te bestellen. Vervolgens wordt de klant naar een veilige betaalpagina omgeleid om de aankoop te voltooien.

Verschil tussen verkoop en conversie

Conversiepagina’s worden ook regelmatig gezien als salespagina omdat vaak dezelfde wijze van presentatie wordt toegepast, toch is dit niet juist. De term salespagina staat letterlijk voor ‘verkoop pagina’. Inschrijven op een nieuwsbrief of een contactformulier invullen valt onder lead generatie. Als er geen directe koppeling is met een financiële transactie dan betreft het geen salespagina.

Van microsites naar salespaginas

De term microsite is haast uitgestorven, het is wel een directe voorganger of inspiratie van de salespagina. In plaats van een website met subpagina’s wordt alle informatie aangeboden op dezelfde pagina. Dit betekent minder klikken voor de bezoeker waarmee de drempel verlaagd wordt. Er zijn daarentegen minder interacties om te registreren voor analyse. Een verkoop pagina kan kort en bondig zijn of juist zeer lang met duizenden woorden aan informatie. Net zoals voor telemarketing geldt is bekend dat potentiële klanten meer geneigd zijn op een aanbod in te gaan naarmate ze langer ‘aan de lijn’ blijven. Online is het ook een manier om een hogere ranking te behalen.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z