Harde conversie staat voor een directe vorm van marketing waarbij de aanbieder een product of dienst wil verkopen aan een potentiële klant. Dit kan op verschillende manieren zijn, zowel offline als online. De tegenhanger hiervan is zachte conversie, een methode die met name online vaak ingezet wordt als marketing strategie. Wat is harde conversie en hoe verschilt dit met de zachte aanpak?
Een verkoopmedewerker belt een potentiële klant om een dienst te verkopen. Het doel van dit telefoongesprek is duidelijk; een persoon overhalen om in te gaan op het aanbod. Het is een directe vorm van marketing die daarmee ook heel duidelijk is. Harde conversie kan wel als opdringerig en ongewenst ervaren worden bij de potentiële klant. De betekenis van harde conversie wordt direct duidelijk als je hier zachte conversie tegenover plaatst.
We spreken van zachte conversie als er informatie wordt aangeboden die niet altijd direct tot een verkoop leidt. De lead bevindt zich doorgaans in de oriënterende fase of weet nog niet eens dat er een vraag bestaat waar de aanbieder een antwoord op heeft. Denk hierbij aan inschrijven op een nieuwsbrief of het bijwonen van een gratis online seminar.
Hoewel harde conversie nog steeds bestaat heeft de zachte variant met name online aanzienlijk meer aandeel verworven bij acquisitie. Beide strategieën hebben plus- en minpunten. Bij een harde conversie is het snel duidelijk wat het resultaat is. Bij een zachte conversie kan de verkoopfunnel lang zijn, ook is het soms lastig om te bepalen wat de doorslaggevende factor is geweest.
Hoewel de harde conversie methode minder vaak toegepast wordt brengt het alternatief wel risico’s met zich mee. Door te investeren in gratis informatie en binding met leads wordt soms uit het oog verloren wat de uiteindelijke conversiedoelen zijn. De kosten en baten moeten daarom goed worden afgewogen voordat er een strategie wordt gekozen.