Below the line is een vorm van marketing waarbij specifieke doelgroepen worden benaderd met bijvoorbeeld direct mailings, nieuwsbrieven of telemarketing. Het is de tegenhanger van above the line waar juist een breed publiek wordt aangesproken zonder specifieke focus. Wat is below the line en waarom zou een aanbieder kiezen voor deze vorm van marketing?
Er zijn niet twee maar drie vormen van ‘lijn’ marketing te onderscheiden:
In praktijk wordt er vaak een combinatie gelegd van ATL en BTL, de meest effectieve strategie is sterk afhankelijk van het aanbod en de doelstellingen.
ATL en BTL kunnen ruwweg ingedeeld worden als traditionele media uitingen en online publicaties. Een reclame op de televisie of radio is deels gericht omdat de adverteerder kan kiezen voor een zender of tijdsblok, toch is er geen directe communicatie met de potentiële klant. Bij online marketing kan zeer specifiek onderscheid worden gemaakt tussen bijvoorbeeld sector, leeftijd, interesses en andere zaken. Toch zijn er wel degelijk ‘analoge’ vormen van marketing waar segmentatie van toepassing is, denk aan het uitdelen van flyers tijdens een vakbeurs.
De voornaamste redenen om voor below the line marketing te kiezen zijn het generen van leads en het stimuleren van verkopen. Sinds de introductie van de AVG wetgeving in 2018 zijn de regels om internetgebruikers te benaderen aangescherpt, het is niet meer toegestaan om ongevraagd mails toe te sturen aan consumenten. Marketing professionals moeten daarom meer creatief te werk gaan om leads te genereren. In B2B zijn er meer mogelijkheden om potentiële klanten te benaderen, bedrijven genieten niet dezelfde privacy bescherming.