Second Opinion staat voor een tweede opinie, een alternatieve mening die met name in medisch verband toegepast wordt. Als een patiënt of klant niet tevreden is, of twijfels stelt bij de informatie die een professional overdraagt, kan bij een andere specialist dezelfde vraag gesteld worden. De uitkomst van deze tweede opinie hoeft niet per definitie af te wijken van de eerste uitspraak. Wat is een Second Opinion en hoe maken marketeers hier gebruik van?
Als een arts zegt dat de patiënt een operatie nodig heeft, dan zal dit een ingrijpende beslissing zijn. Wanneer de patiënt twijfels stelt bij de diagnose is het mogelijk om een Second Opinion aan te vragen. Dit is bij wet zo geregeld binnen de medische sector. De cliënt bezit niet de kennis om het advies te weerleggen, maar kan wel voldoende twijfels stellen om een andere expert in te schakelen die de situatie kan beoordelen. Naast medische handelingen kan een dergelijke afweging ook in andere situaties plaatsvinden, normaal gesproken bij beslissingen die ingrijpend zijn en niet altijd omkeerbaar. Denk aan een grote verbouwing van een woning, of een juridische zaak waarbij een schikking wordt voorgesteld.
Twijfel bij een consument kan een ingang zijn naar een conversie. Door een Second Opinion aan te bieden kunnen bedrijven klanten werven. Het voordeel hierbij is dat de potentiële klant reeds interesse heeft getoond in een product of dienst, daarmee is het eerste deel van de verkooptrechter reeds doorlopen. Deze vorm van controle kan (deels) geautomatiseerd worden. Denk aan een vrijblijvende website scan. Een SEO expert biedt een gratis website analyse aan en controleert op een aantal punten. Als blijkt dat de website open staat voor verbetering kan de SEO expert zijn of haar diensten aanbieden.
Daarmee is het naast een additionele toetsing die de cliënt gemoedsrust kan geven ook een promotioneel middel om klanten te werven.