Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Staffel is een term die wordt gebruikt in de handel voor korting op prijzen op basis van grotere afname. Het begrip staat zowel voor de gehele lijst als iedere individuele trede. Grotere afnames worden ‘beloond’ door de leverancier door hier korting op te geven. Wat is een Staffel en waarom krijgen klanten korting als ze meer artikelen afnemen?

Wat betekent Staffel?

Naast het woord Staffel worden ook termen als Kwantumkorting of Volume Discount gebruikt. Een eenvoudig voorbeeld van Staffelkorting is:

  • Afname 1-9 producten: 10 euro per eenheid
  • Afname 10-49 producten: 8 euro per eenheid
  • Afname 50-99 producten: 7 euro per eenheid

Met andere woorden; grotere afname volumes staan voor extra korting per individuele eenheid. De aantallen en de kortingen kunnen sterk afwijken per aanbieder, en zijn gebaseerd op zowel winstberekening als psychologische drempels. Wanneer een klant in het voorbeeld van hierboven 8 stuks afneemt, ligt de prijs op 80 euro. Bij afname van 10 stuks is de prijs gelijk met 80 euro. Omdat de Staffels in groepen worden onderverdeeld zal er doorgaans een drempel zijn waarbij hogere afnames voordeliger uitpakken. Dit stimuleert afnemers om meer producten af te nemen.

Besparing voor de leverancier

De fabrikant of leverancier verkoopt liever 100 stuks aan 1 klant dan 1 stuk aan 100 klanten. De besparing op logistiek zal aanzienlijk zijn bij een grotere afname. Groothandels die niet aan eindconsumenten leveren werken bij voorkeur met grotere orders waarmee niet alleen de kosten voor fabricage per eenheid dalen, ook omringende kosten worden lager.

Voordeel voor winkel en/of consument

Een winkel kan de marge op producten verhogen door groter in te kopen maar voor dezelfde prijs deze producten te verkopen. Het is ook mogelijk dat ze (een deel) van het voordeel doorberekenen naar de klant. Winkelketens kunnen gezamenlijk groter inkopen dan zelfstandige winkeliers hiertoe in staat zijn. Zo kunnen ze tegen lagere verkoopprijzen toch hogere winstmarges behalen in vergelijking met de zelfstandige concurrenten.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z