Websitestructuur is de manier waarop de pagina’s op een website worden ingedeeld. Deze structuur heeft invloed op de wijze waarop bezoekers kunnen navigeren en de gewenste informatie kunnen vinden, het is ook van belang voor webcrawlers die websites indexeren voor opname in zoekmachines. Wat is een Websitestructuur en hoe kan deze structuur geoptimaliseerd worden voor zowel bezoekers als crawlers?
De meeste websites hebben de structuur van een boom met vertakkingen. Denk aan een aantal hoofdonderwerpen met subonderwerpen. Wanneer deze structuur logisch is opgebouwd kunnen zowel bezoekers als webcrawlers de weg eenvoudig vinden. Wanneer de Websitestructuur niet duidelijk is wordt interactiviteit geremd, terwijl de aanbieder juist interactie en paginabezoek wil stimuleren.
Niet alle bezoekers komen op een website terecht via de homepage, vaak zal de eerst bezochte pagina via een zoekmachine of andere website bepaald worden. Wanneer de Websitestructuur niet duidelijk is, zal de kans op doorklikken en andere pagina’s bezoeken kleiner zijn. Door de structuur dusdanig in te delen dat onderwerpen en subonderwerpen eenvoudig te vinden zijn, kan de bezoeker meer informatie tot zich nemen. Voor de beheerder van de website kan dit voordelig zijn wat betreft SEO maar ook om bijvoorbeeld meer omzet te genereren.
Vindbaarheid in Google is van belang voor veel websites, dit betekent dat een webcrawler eerst alle content op een domein moet indexeren. Wanneer de Websitestructuur niet optimaal is ingericht voor een crawler kan dit een negatieve uitwerking hebben op de vindbaarheid in zoekmachines. Daarom wordt er gebruik gemaakt van een Sitemap, dit is een overzicht van pagina’s die voor een crawler leesbaar is en de efficiëntie van indexatie kan verbeteren.
Het inrichten van een goede website structuur valt onder Web Development. De ontwerper(s) van de gebruikersinterface (UI) en gebruikersbeleving (UE) kunnen hier een rol in spelen evenals de content manager en marketing experts.