Meta description staat voor een korte beschrijving van een webpagina die zichtbaar is op de zoekresultatenpagina van een search engine zoals Google of Bing. Het geeft de persoon die op zoek is naar een pagina informatie over de bestemming zonder er eerst op te Klikken. Naast informatief kan deze boodschap ook wervend van aard zijn. Wat is meta description en hoe lang mag deze tekst zijn?
De eerste drempel naar een webpagina is vaak de zoekresultaten pagina. Hoog scoren is van belang maar opvallen is net zo goed belangrijk. Met een goed geformuleerde meta description kun je een zoekresultaat beter zichtbaar maken om zo meer kliks te genereren. De ruimte hiervoor is beperkt, kwaliteit gaat boven kwantiteit.
Hoe lang een meta description mag zijn is niet altijd gelijk geweest. Er waren periodes waarin Google een lengte van 320 karakters kon weergeven op de zoekresultatenpagina maar 155 karakters is momenteel de standaard. Dit betekent dat er duidelijke informatie in een korte zin moet worden samengevat. Als er meer tekst wordt ingegeven dan zal dit niet direct zichtbaar zijn onder de koppeling in de zoekresultaten.
Bij het schrijven van een goede meta description moet de inhoud van de title tag niet worden vergeten. Dit kan de H1-titel van een pagina zijn maar dit hoeft niet. De titel in de zoekresultaten kan anders zijn dan de titel van de bestemmingspagina. Door de meta description af te stemmen op de inhoud van de title tag kunnen waardevolle karakters bespaard worden.
Een goede meta description geeft informatie over de pagina zonder direct het antwoord te geven op de vraag die gesteld wordt door de persoon die zoekt in Google. Anders zou het niet meer nodig zijn om door te klikken. De tekst moet beschrijvend zijn en tegelijkertijd nieuwsgierigheid opwekken. De inhoud mag niet misleidend zijn of schreeuwerig zoals alleen maar hoofdletters gebruiken. Het zoekalgoritme toetst deze beschrijving namelijk ook op kwaliteit en leesbaarheid.