Een chatbot is een applicatie die kan communiceren met een persoon op basis van een algoritme. Daarbij valt onderscheid te maken met een rigide vorm van scripting of kunstmatige intelligentie. De menselijke gesprekspartner is er niet altijd van op de hoogte dat er andere andere kant van de lijn een softwarematige bot actief is. Wat is een chatbot en kunnen bots de bezoeker echt van dienst zijn?
Als een klant van Bol.com een vraag heeft dan is Billie het eerste aanspreekpunt. Dit is een stukje software dat antwoord kan geven op een aantal vragen die klanten vaak stellen. Het zal voor de meeste gebruikers snel duidelijk zijn dat er geen echt persoon achter zit, Bol.com presenteert het duidelijk als virtuele assistent. Dit soort bots worden ingezet om de helpdesk te ontlasten en klanten sneller tot een oplossing te laten komen. Ze fungeren als een interactief vraag & antwoord systeem maar ze wijken niet af van de input die de ontwikkelaar heeft ingevoerd.
Er zijn veel commerciële chatbots waaronder:
Chat vensters op websites kunnen gebruik maken van een hybride systeem waarbij een chatbot de conversatie gaande houdt zodat een menselijke medewerker meer tijd heeft om antwoorden op te zoeken.
Een rigide chatbot kan op basis van input standaard antwoorden genereren. Een chatbot met kunstmatige intelligentie kan vragen interpreteren en in context plaatsen. Het zelflerend algoritme van de Google Assistent is hier een voorbeeld van. Zo is het mogelijk om vervolgvragen te stellen en als je vraagt naar het weerbericht dan zal de huidige locatie worden uitgelezen van het systeem.
Naast informatieve chatbots zijn er ook andere toepassingen mogelijk. Replika is een voorbeeld van een virtuele vriend die op basis van input een ander uiterlijk zal krijgen en een unieke persoonlijkheid aanneemt. Hoewel er een standaard set aan parameters bestaat zal iedere gebruiker communiceren met een unieke versie van de Replika avatar. Zowel de visualisatie als de wijze waarop de conversatie verloopt verandert op basis van de input.