Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Crawl budget staat voor het aantal pagina’s dat een webcrawler kan doorzoeken binnen een bepaalde periode. Als er meer tijd nodig is om een webpagina te indexeren voor de zoekmachine, dan is er minder capaciteit om andere pagina’s te doorzoeken. Iedere website krijgt de middelen toegewezen die volgens het zoekalgoritme voldoende zijn. Wat is crawl budget en hoe zorg je ervoor dat een website optimaal geïndexeerd wordt?

Wat is crawl budget?

Wat web crawlers zijn is ondertussen wel bekend, de betekenis van crawl budget is echter niet voor iedereen gesneden koek. Het gaat niet over een financiële investering maar om de middelen die een webcrawler beschikbaar heeft om een website te doorzoeken. Hoewel de meeste mensen er niets van zullen merken, is er een enorm aantal computersystemen in de wereld dat niets anders doet dan webpagina’s indexeren. Denk aan nieuwe pagina’s of bestaande pagina’s die aangepast zijn. Het is namelijk niet de bedoeling dat links op de zoekresultatenpagina ontbreken of verouderd zijn. Enerzijds hebben webcrawlers een beperkte capaciteit, anderzijds is het niet de bedoeling dat crawlers overmatig de hosting server belasten.

Hoe maak je optimaal gebruik van het crawl budget?

De beste manieren om de aandacht te trekken van het Google algoritme zijn kwaliteit bieden en vaak updates doorvoeren. Dit geeft namelijk aan dat de website veel investeert in het tevreden stellen van bezoekers. Google beloont deze inzet met een hogere ranking en zal meer crawl budget toekennen aan deze website.

Daarnaast zijn nog andere zaken om het crawl budget zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen. Zo nemen scripts veel tijd in beslag. Overmatig gebruik van scripts kan capaciteit verspillen. Als de mobiele website op dezelfde server wordt gehost als de desktop versie, dan moeten deze sites de capaciteit verdelen. Dit betekent minder crawl budget per pagina. Door diverse optimalisaties door te voeren zal een pagina beter indexeerbaar worden. Zo kun je een hogere positie in Google verwerven.

elde conversieratio kennen. Als een bedrijf klanten verliest, bijvoorbeeld als abonnees massaal afhaken, dan kan een hoog conversieratio juist negatief zijn. Het is dus van belang om te weten waar de cijfers voor staan.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z