Responsive Design, of responsive webdesign staat voor website ontwikkeling waarbij webpagina’s voor ieder scherm optimaal ingedeeld worden. Dezelfde content wordt op een wijze ingedeeld dat het maximaal zichtbaar en leesbaar is voor de gebruiker van een apparaat. De weergave van een webpagina op een 16:9 laptop scherm zal anders zijn dan dezelfde pagina op een 9:21 smartphone scherm. Wat is Responsive Design en waarom is het van belang om websites te optimaliseren voor meerdere schermtypes?
Als een grafisch ontwerper een opdracht krijgt voor een A4 poster, dan liggen de afmetingen en verhoudingen vast. Als hier een A6 versie van moet komen, dan kan het origineel ontwerp geschaald worden. Maar tekst wordt wellicht onleesbaar klein. Wanneer er een vierkante ansichtkaart versie nodig is, dan zal het ontwerp uitgerekt worden. Door afzonderlijke elementen te schalen, herpositioneren of zelfs weg te laten kan de inhoud geoptimaliseerd worden. Voorheen waren beeldschermen standaard 4:3 met een relatief overeenkomstige beelddiagonaal. Nu zijn er naast televisieschermen en computerschermen ook tablet schermen en smartphone schermen met afwijkende verhoudingen. Er is niet één indeling die past op ieder scherm. Met Responsive Design zal een webpagina automatisch aangepast worden naar het beeldformaat.
Een website optimaliseren voor ieder afzonderlijk apparaat is haast onmogelijk. Met Responsive Design wordt er een basisindeling bepaald, waarbij er doorgaans twee versies aangeboden worden. Een versie voor desktop schermen en een versie voor mobiele schermen. Door de apparaat informatie uit te lezen kan worden bepaald welke versie moet worden weergegeven. Om de leesbaarheid op mobiele schermen te waarborgen is het mogelijk dat een website op een desktop of laptop meer informatie laat zien. Wanneer dit het geval is kan de functionaliteit van de mobiele versie beïnvloed worden. Het is mogelijk om op een smartphone of tablet de desktop versie op te vragen. Niet alle websites zullen dit verzoek inwilligen omdat de aanbieders per apparaat een specifieke functionaliteit voor ogen hebben.
Google beloont een Mobile First aanpak in de zoekresultaten; geoptimaliseerde websites worden hoger geplaatst bij zoeken op mobiele apparaten.